Aangetrokken tot het CDA

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de politiek. Momenteel ben ik me erg aan het oriënteren op de verschillende partijen. Nu voel ik me erg aangetrokken tot het CDA. Ik zit in de Ger. Gem. en krijg daar nogal veel negatieve reacties op. Is het echt verkeerd om als refo je aan te sluiten bij het CDA?

Antwoord

Beste vriend(in),

Om te beginnen: de Ger. Gem is een onvolmaakte kerk en het CDA is een onvolmaakte politieke partij. Door de gebrokenheid van deze zondige wereld is er helaas geen volmaakte kerk en ook geen volmaakte partij. Je bent lid van de Ger. Gem. Hopelijk voel je jezelf daar thuis en wordt je door de prediking gevoed in het geloof. Dat is allereerst belangrijk, ben je niet alleen Ger. Gemmer, maar ben je ook een kind van God (op de manier van Johannes 1:12)?

Als je vervolgens je aangetrokken voelt tot het CDA vraag ik me af: waarom? Om een oordeel over je keuze voor het CDA te geven, gaat het denk ik om je motivatie. Als je SGP’er wordt omdat iedereen in je omgeving dat doet is dat een minder goede keus dan als je kiest voor het CDA om binnen die partij op te komen voor het orthodox-christelijk gedachtegoed, als je dat ervaart als je roeping. Je moet je wel realiseren dat het CDA een partij is die in naam en grondslag wel christelijk is, maar in de praktijk daar vrij ruim mee omgaat. Toch zijn er gelukkig ook vandaag nog steeds christenen die binnen die partij functioneren met a.h.w. “de Bijbel in hun hand.” Zij zullen af en toe hun bedenkingen hebben bij de praktijk van de partij, maar ze proberen haar op haar naam en grondslag aan te spreken. Voor zulke mensen past het om veel respect te hebben, want vaak zullen ze als een “roepende in de woestijn” zijn. Als jij die taak voor je weggelegd ziet, dan denk ik dat je een goede keuze maakt om CDA’er  te worden.

Als je echter het idee hebt dat je het met de praktijk van het CDA helemaal eens bent, ligt dat anders. Dan zou ik je willen vragen om je eens te verdiepen in de christelijke ethiek (b.v. aan de hand van publicaties van prof. Douma) en dat eens naast de praktijk van het CDA te leggen... Dat anderen je niet begrijpen mag je naast je neerleggen. Probeer altijd wel je motieven toe te lichten, wellicht ontmoet je dan toch begrip..

In 1 Koningen 18 komen we naast de profetische Elia ook de persoon van Obadja tegen. Lees maar eens wat er staat in vers 3 over hem, hij vreesde de HEERE zeer. Een echt kind van God dus en toch werkt hij aan het hof van Achab in een hoge positie. Ds. Blenk vergeleek Elia en Obadja eens met een SGP’er en een CDA’er. Zowel Eila als Obadja dienden de Heere op de plaats waar Hij ze gesteld had. Ik hoop dat jij zo ook je plaats in het kerkelijke en politieke leven wil innemen. In Gods kracht, afhankelijk van Hem en tegelijk tot zegen voor anderen.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

politiek