Politieke partij voor een christen

Ds. R. Kok / Geen reacties

Vraag

Op welke partij kan je als christen stemmen? Moet je hierin alleen maar principieel zijn of ook pragmatisch, bijvoorbeeld omdat de ene partij meer kans heeft om te gaan regeren; al ben je het niet helemaal met die partij eens. Of omdat de ene partij harder stemmen nodig heeft en het totaal van christelijke zetels zo groot mogelijk moet zijn? En wat als je helemaal principieel stemt, moet je het dan overal mee eens zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een zeer actuele vraag! Mag je als christen alleen maar principieel stemmen, of mag het ook pragmatisch? Mag je op een partij stemmen waar je het niet helemaal mee eens bent, maar die toch meer kans heeft om mee te regeren, of meer stemmen nodig heeft om het totaal van christelijke zetels zo groot mogelijk te maken?

Laten we voorop stellen -daar gaat het ook over in je laatste vraag- dat er geen volmaakte partij is. Dat geldt ook van bijvoorbeeld een partij als de SGP. Je zult dus altijd wel bepaalde zaken hebben, waarover je iets anders kunt en mag denken (christelijke vrijheid). Alleen, dat betreft dan geen principiële zaken.

We zijn allen geroepen om de Naam van de Heere te belijden op alle terreinen van het leven. We hebben in Nederland de mogelijkheid een keus te maken uit christelijke en niet-christelijke partijen. Daar hebben we dus ook serieus rekening mee te houden. Het is echter niet alles christelijk wat christelijk heet. Dat weten we inmiddels ook goed, mag ik hopen. Het lijkt mij noodzakelijk om je stem te geven aan een christelijke partij, waarvan het 't duidelijkst is, dat Gods Woord uitgangspunt is voor de normen en waarden in het leven.

Heeft zo'n partij niet veel kans om mee te mogen regeren, dan zal dat samen kunnen hangen met het feit dat men geen compromissen kan sluiten die principiële zaken aangaan. Moet je dan toch maar water bij de wijn doen? Absoluut niet. Principieel-zijn dient voorop te staan. De zegen is niet afhankelijk van het getal of van de macht die men heeft. Bovendien heeft een partij, die klein is en niet mee kan regeren, wel degelijk een belangrijke functie, namenlijk. om regering en volk Gods Woord voor te houden. Dat kan en wil de Heere ook gebruiken, zoals we uit de Bijbel weten.

Of ik er niet blij mee zou zijn als in ieder geval het CDA in de nieuwe regering zou kunnen komen? Zeker wel, maar ik zou absoluut geen vrijmoedigheid hebben om dáárom maar pragmatisch te stemmen. Het verleden heeft te zeer geleerd dat de christelijke normen en waarden bij die partij niet veilig zijn (bijvoorbeeld abortus, euthanasie).

Wat vooral nodig is bij het uitbrengen van je stem? De Heere bidden om licht en waarheid. Een groot staatsman als Daniël had blijvend de binnenkamer nodig. Ook toen hij helemaal alleen stond, kwam hij met zijn God niet bedrogen uit. Daarom toeleven naar DV 15 mei met het gebed: "Heere, wat wilt Gij wat ik doen zal?"

Ds. R. Kok

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

politiek