Vragen over het geloof en het leven

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Veel van mijn vragen die ik eerder had zijn beantwoord door deze site. Echt heel fijn en leerzaam! Toch zijn er nog vragen over het geloof en het leven waar ik graag antwoord op zou willen hebben van iemand.

1. In de Bijbel staat dat je mag genieten van het leven en wat God je geeft. Toch blijf ik wat vragen houden over dit onderwerp. Ik kan ontzettend genieten van het leven. Van de grote dingen, maar ook heel erg van (hele) kleine dingen. Je leest dat je alles moet doen ter ere van God, maar soms snap ik niet hoe ik dan God kan eren of eer. Zo geniet ik van een dag weg met familie, naar de dierentuin of het kijken van een mooie film/documentaire. Maar hoe doe je dat tot Gods eer?

2. Ook heb ik een vraag over kinderliedjes of ‘neutrale’ liedjes. Ik snap dat je nooit liedjes moet zingen die tegen Gods Woord ingaan, dat is logisch, maar hoe zit dit met neutrale liedjes. Op dit web las ik dat kinderliedjes iets moeten leren, maar mag je bijvoorbeeld liedjes van “’k Zag twee beren” en “Het regent” zingen. Daar leer je niets van, maar er zit niets verkeerd in. Hoe moet ik dit zien?

3. In de Bijbel lees je soms dat je verdrietig moet zijn (weet niet of ik het nu verkeerd uitleg). Ik heb erg mijn sombere momenten gehad, maar ben ook zo vaak ontzettend vrolijk en dankbaar voor het leven dat ik mag hebben. Maar ik ben bang dat dat niet mag of zo. Nu ik het schrijf denk ik bij mijzelf waarom zou ik niet vrolijk zijn met het leven dat God mij heeft gegeven!

4. Soms als ik antwoorden lees over “christen zijn” denk ik: Ja, dit of dat heb ik nog niet. Ik heb soms zo het gevoel dat ik nog iets moet doen, hebben of kunnen voordat ik mij christen of kind van God mag noemen.

5. Waar ik ook bang voor ben is dat ikzelf of iemand van wie ik houd in de hel terecht komen. Ook vind ik dit zo erg voor mensen die niet geloven. God wil mensen redden, maar waarom geloven dan niet alle mensen? Ik heb zoveel twijfel of ik wel gered ben, maar ook ben ik bang om mijzelf te bedriegen in het geloof. Wanneer weet ik nu dat Jezus ook voor mij is gestorven en mij heeft vergeven. Hij kent mij verlangen, maar ik ben zo bang dat ik niet op tijd zal geloven...

6. In de Bijbel staat “Bid onophoudelijk.” Moet ik dit letterlijk nemen? Ik kan toch niet de hele dag bidden (dus ook in gedachten)? Hoe moet ik dit zien?

7. Soms voel ik mij slecht dat ik soms zo negatief over God denk. Hoe krijg je een goed Godsbeeld? En wat is een goed Godsbeeld?

8. Is het verantwoord om bijvoorbeeld een boek (voor) te lezen waar een kabouter of zoiets in voor komt? Op dit web las ik wel dingen over sprookjes en mythisch figuren, maar weet het niet zo goed. Ikzelf zie er niet veel kwaad in (als het verhaal natuurlijk wel normaal is), maar kan het verkeerd hebben.

Antwoord

Beste vraagsteller, wat een verhaal, zoveel vragen.

1. Wat heerlijk dat je in de Bijbel leest dat we mogen genieten. Dat is ook zo. De Heere heeft alles wondermooi geschapen, ik geniet van een madeliefje in de wei, een vogeltje in een boom, van een kind dat speelt in het zand... Zo zijn er duizend dingen. En als je nu al genietend langs het strand loopt of in een bos, en je ziet hoe machtig God die wereld geschapen heeft en die ook nu nog onderhoudt, dankt Hem, looft Hem!! Looft hem met een lied in je hart. “Hoe groot bent U, hoe machtig!” Geef de Heere de eer van alles. Wees dankbaar als je met je familie de dieren in de dierentuin bekijkt, wijs er je zus of broer op hoe machtig de Heere die olifant heeft gemaakt, wat een wijsheid, wat een inzicht, zo geef je Hem de eer. Ga er niet iets moeilijks aan verbinden.

2. Kinderliedjes, ook zo iets. Je kunt met een kind al spelend en verzorgend of na het eten zingen. Eenvoudige psalmen, gezangen. Maar zing ook een gewoon liedje met je kind. Ook daar kan iets geleerd worden wat op zich zelf niet verkeerd is en wat aansluit bij het kinderleven Ik heb vroeger met mijn kinderen ook de gewone kinderliedjes gezongen hoor. En nu met mijn kleinkinderen. Bijvoorbeeld “Onder moeders paraplu” en zo zijn er meerdere.

3. Het is een zegen om blij en dankbaar te mogen en te kunnen leven. Kijk eens om je heen hoeveel sombere en vaak ontevreden mensen er zijn. Dat is niet tot eer van de Heere. Wat een zegen om dan in blijde verwondering om al het goede wat er is, te kunnen leven. Het bed dat je hebt om te slapen, terwijl  miljoenen mensen geen eigen plekje hebben om zich neer te leggen. Een lekker kussen om op te liggen, ik dank er de Heere voor in blijde verwondering. Ik lees nergens in de Bijbel dat ik verdrietig moet leven. En ik ervaar het ook als een zegen om blijmoedige kinderen van God te ontmoeten. Verdriet en somberheid brengt je niet dichter bij de Heere!! Looft en prijst de Heere, lees hoe de Heere vreugde en blijdschap aan Zijn volk gaf.

4. Je mist nog iets in je leven. Dat kan, zoekt daarom de Heere te leren kennen, zoekt Hem. Leer steeds meer van de Heere Jezus kennen door in de Bijbel te lezen en te studeren. Bid om de kracht van de Heilige Geest. De Heilige Geest leert ons wat de Waarheid is en die Waarheid is Christus. Lees en zoek in je Bijbel. Ga eens op bezoek bij een kind van God. En zie op de Heere en niet op alle buitenkant-dingen en ‘binnenpraters’.

5. Ja, dat is vreselijk, niet van Jezus te zijn en verloren te gaan. Buiten Jezus val je onder het oordeel. Terwijl Jezus’ liefste werk is om zondaren te zaligen. Het is nu de genadetijd. Waarom geloven niet alle mensen? Johannes schrijft het met pijn in zijn hart op: Joh.3:17-20. God gaf Zijn Zoon tot redding in de duisternis waarin we door de zonde gekomen zijn, maar de mensen hebben de duisternis liever dan het licht. Als je nog twijfelt of je wel een kind van God bent, rust dan niet voor je weet dat Hij je Zaligmaker is.

6. Je begrijpt wel dat dit niet letterlijk genomen kan worden, maar laat je leven doortrokken zijn met gebed en neem tijd om te bidden en te lezen.

7. Een beter Godsbeeld krijg je door te lezen HOE Hij is en WIE Hij is. Dus dat vind je in de Bijbel, meer hebben we niet nodig. Maar geloof en vertrouw de Heere, ga niet redeneren. Lees Joh. 14:1-14.

8. Het is niet nodig om zulke boeken te lezen. Er zijn genoeg andere boeken. Kabouters bestaan niet, maar het is wel goed dat kinderen weten wat kabouters zijn. Dus niet een heel verhaal over kabouters, maar uitleggen wat het zijn.

Hartelijke groeten en zegen,
Nellie van Dooijeweert-van der Slikke