Principieel of pragmatisch stemmen als christen

Ds. D. van der Wal / 3 reacties

Vraag

Bij de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen hoor ik in de geluiden om mij heen dat christelijke mensen SGP of ChristenUnie stemmen. Andere smaken zijn er niet in hun ogen. Voor de helderheid: ik woon in een Bijbelgordelgemeente. Bij veel andere partijen herken ik ook een christelijk geluid, alleen iets gematigder en ziet men zichzelf niet altijd als christelijk.

De SP heeft bijvoorbeeld veel sociale standpunten die je bijbels kunt noemen, maar toch is het geen christelijke partij in naam. Het CDA heeft een christelijke grondslag, maar is voor velen niet orthodox genoeg, waardoor ze er niet op willen stemmen. “Die doen te veel water bij de wijn”, hoor je dan. Toch is het een gegeven dat deze partijen nog iets voor elkaar krijgen wat enigszins christelijk is. De andere partijen, en dan met name de SGP, doen doorgaans mee in de marge en komen vaak niet verder dan een tegengeluid.

Mijn vraag is als volgt: waarom wordt de discussie altijd op scherp gezet als het om bijvoorbeeld het CDA gaat? Dit is een partij die nog enigszins iets christelijks klaarspeelt, die in vrijwel alle gemeenten meedoet en een behoudend geluid laat horen. Waarom wordt deze partij nooit genoemd of gesteund door onze gezindte? Moeten we in deze tijd niet blij zijn dat er nog partijen zijn die christelijke standpunten voor elkaar krijgen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Om antwoord op jouw vraag te kunnen geven heb ik even contact gezocht met iemand die middenin deze materie zit. Dat is Tobias Holtman. Hij is sinds september 2019 raadslid en tevens fractievoorzitter voor de Christenunie hier in Aalten. Daarnaast stond hij op de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezing in 2021. In november 2021 is hij benoemd als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022. Volgens hem kunnen juist de kleine partijen het verschil maken in de besluitvorming en daarom is hun rol in met name de lokale politiek zo belangrijk, want dan zijn er vaak een aantal partijen met relatief weinig zetels. Kleine partijen kunnen de scherpte erin houden en beleid verbeteren waar dat nodig is. Juist omdat grote partijen vaak gewend zijn het beleid te kunnen bepalen. Door afhankelijk te zijn van andere partijen, dat is immers democratie, moet je het compromis vinden.

Daarnaast zou ik zelf nog het volgende hieraan willen toevoegen. In jouw vraag proef ik een tegenstelling tussen aan de ene kant principieel en aan de andere kant pragmatisch stemmen. Of, om het nog scherper aan te zetten, gaat het bij de politieke voorkeur van Gods kinderen om het uitgangspunt of het resultaat? Laten we beginnen bij het begin, namelijk dat wij als christenen geroepen zijn om de Naam van de Heere te belijden, om te getuigen van de grote daden Gods in een donkere, goddeloze wereld. Dat beslaat alle terreinen van het leven, dus ook de politiek. Nu zijn we in Nederland rijk gezegd met lokale (en landelijke) politici die vanuit dat standpunt werkzaam zijn. Tegelijkertijd hebben door de jaren heen ook gemerkt dat een C in de naam niet garant staat voor onvoorwaardelijk vasthouden aan dat basisprincipe.

Er wordt, zoals je zelf ook al opmerkt, nogal eens water bij de wijn gedaan. Jouw tegenargument is dat het CDA een partij is die nog enigszins iets christelijks klaarspeelt. Dat zal misschien wel samenhangen van de lokale gemeente en de politici die daar op de lijst staan maar in grote delen van het land zou ik dat niet zo stellig durven beamen. Nu kun je op zo’n partij stemmen en dan hopen dat er wat christelijks uitkomt, maar dat kan natuurlijk ook heel anders uitpakken. Je hebt weinig garanties. Een beetje schipperen of een compromis sluiten met andere grote partijen en voor je het weet wordt de bodem onder de C heel dun. Het lijkt dan misschien wel een gok. Persoonlijk zou ik dan liever principieel stemmen op een christelijke partij in woord en daad, waarvan ik weet dat mijn stem ‘veilig’ is en ze, zeker voor wat betreft de principiële punten, onze opvattingen delen en van harte uitdragen. Daarbij zou ik zelf meer kijken naar het uitgangspunt waarmee je stemt dan het uiteindelijke resultaat dat eventueel behaalt zou kunnen worden (maar niet gegarandeerd is). Bijkomend voordeel is dat als meer en meer christenen niet pragmatisch maar principieel zouden stemmen, die principiële stem ook nog duidelijker gaat klinken in de lokale en landelijke politiek en hoe goed zou dat zijn!

Met vriendelijke groet,
Ds. D. van der Wal

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

politiek
3 reacties
Erik1960
Ik heb groot respect voor iedereen die het in deze tijd op kan brengen om zich in te zetten voor de maatschappij als lid van de gemeenteraad. En ik begrijp de behoefte van de heer Holtman om de positie van de CU in Aalten niet verder te marginaliseren: als je 1 van de 21 zetels hebt, wil en kun je immers niet nog verder terug. Maar een college van burgemeester en wethouders dat de steun heeft van 12 van de 21 zetels (zoals in Aalten) heeft weinig noodzaak rekening te houden met het CU-geluid. Bijkomend nadeel bij gemeenteraden is, dat die de volle vier jaar zitten. Gemeenten kennen geen tussentijdse of vervroegde verkiezingen. Nu kan ik me voorstellen dat in Aalten (ik ken de regio een klein beetje) de CU achter de schermen wellicht af en toe wat in het oor van het CDA kan fluisteren. Maar als dat niet lukt, bijvoorbeeld omdat er geen geestverwante partij in het college zit, zit er niets anders op dan 4 jaar lang je eigen geluid te laten horen in raadsvergaderingen.
hans0166
In de wat kleinere gemeenten komen de meeste kandidaten je mogelijk wel bekend voor, of zitten ze zelfs naast je in de kerkbank.
Dan weet je hun uitgangspunten al een stuk beter.
Dan maakt voor mij het zwart/wit van de partijpolitiek al iets minder uit. Je weet immers hún achtergrond.
Dan zou ik met een gerust hart op die persoon stemmen, je weet dan waar ze hun principes vandaan hebben, en is het landelijk politieke standpunt van de partij van minder belang.
drj
Vroeger was ik lid van de jonderenafdeling van wat later de christenunie zou worden. Helaas zijn ze weinig principieel meer en bewegen zich inmiddels in richting groen links met een christelijk sausje.

De „mannenbroeders“ van de SGP doen het in mijn ogen een stuk beter wat betreft principes en politiek. Hoewel ik oorspronkelijk uit een wat andere richting kom, is de SGP het overwegen waard.