Geen kinderen willen vanwege beperking

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Is het tegen Gods wil als ik geen kinderen wil nemen vanwege mijn beperking? Ik heb voeten die niet goed staan ten opzichte van mijn been, waardoor mijn lichaam in feite steunt op mijn enkels in plaats van mijn voeten. Daardoor kan ik niet veel lopen en kan ik niet zwanger worden om dat mijn benen dan te veel belast worden en ik dus dan ongeveer drie maanden in een rolstoel zou moeten zitten. Ook kan ik het emotioneel en psychologisch niet aan vanwege mijn verleden, want ik zal het kind te perfect willen opvoeden. Daarom kan ik geen kinderen krijgen, maar ik ben wel vruchtbaar. Verder zit ik na te denken of het Gods wil is of puur het mijne, aangezien het krijgen van kinderen wordt aangemoedigd in mijn kerk.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste zuster,

Je stelt een heel belangrijke persoonlijke vraag, maar je stelt hem zo dat ik er moeilijk een concreet antwoord op kan geven.

Allereerst: je schrijft in de ik-vorm. Moet ik daaruit afleiden dat je niet getrouwd bent en dat je ook geen vriend hebt met wie je serieus onderweg bent naar een christelijk huwelijk? Dan is jouw vraag een puur theoretische en kun je er hoogstens een algemeen antwoord op verwachten. Heb je wel een partner met wie je getrouwd bent of binnenkort hoopt te gaan trouwen? Dan mag ik verwachten dat je deze vragen met hem bespreekt en dat jouw vragen ook de zijne zijn. Nu weet ik daar niets van. Als je met zijn tweeën bent, dan zou ik adviseren deze vragen te bespreken met een positief-christelijke hulpverlener, bijv. de huisarts, die in jullie concrete situatie ook een concreet advies kan geven.

Is jouw vraag een theoretische omdat er (nog) geen sprake is van een huwelijk, dan kun je hem evengoed voorleggen aan je huisarts. Je stelt dan die vraag omdat je bij voorbaat wilt weten wat je moet doen in het geval dat je een relatie krijgt met iemand die ook met jou trouwen wil.

Vervolgens: er zitten aan jouw vraag verschillende kanten: wat wil de Heere en wat wil jezelf? Wat kan jouw lichaam aan en wat kun je emotioneel dragen? Om op die vragen antwoorden te krijgen waar je wat aan hebt, is het nodig dat hulpverleners jou persoonlijk kennen.

Daarom zou ik je willen adviseren om hulp te zoeken in die richting. Misschien is dat een huisarts; hopelijk ook je predikant als je die hebt. Daarnaast zijn er hulpverlenende instanties als Eleos en de NPV. En in het zoeken naar de juiste weg mag je bovenal de Heere vragen: Maak mij Uw weg en Uw wil bekend door Uw Woord en Uw Geest.

Ik wens je van harte Gods zegen toe,
Ds. J. Westerink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk (Maranatha)
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

gezinsvorminghandicap