Waakvlammetje na sterilisatie

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Om medische reden ben ik na de geboorte van ons laatste kindje gesteriliseerd. Sinds die tijd is de behoefte aan een intiem moment sterk afgenomen. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Voorheen stond ik in vuur en vlam, nu lijkt ik wel een waakvlammetje. Is hier ook iets aan te doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte mevrouw/meneer,

Helaas is het mij niet geheel duidelijk wie nu van beiden gesteriliseerd is. Ik heb de hypothese dat het u als vrouw betreft.

Uw vraag is compact en duidelijk. In principe heeft sterilisatie geen invloed op het verminderen van de behoefte aan intimiteit en het kunnen genieten van seksueel verkeer. Fijn dat uw ervaring is dat het een fijn gebeuren is en dat u ervan genoot. In ieder geval zijn er mij geen medische oorzaken bekend over afname van behoefte en plezier na sterilisatie.

Psychologisch kunnen er wel remmende factoren aanwezig zijn. Als u een vrouw bent kunt u in de regel kinderen krijgen bij het aangaan van een seksuele relatie met een man. Nu is het zo dat u door sterilisatie geen kinderen meer kunt krijgen. In hoeverre speelt dat gegeven bij u een rol? Voelt u zich door deze ingreep minder ten volle vrouw?

Ik lees dat u om medische redenen geen kinderen meer mag krijgen. Dus ook mogelijk is dat die wens nog steeds aanwezig en is het een besluit wat u noodgedwongen genomen hebt. Dan komt het hebben van seksueel contact in een ander licht te staan doordat de kinderzegen uitgesloten is. Mogelijk kunnen ook schuldgevoelens een rol spelen omdat het naar het lijkt de deur wijd open staat om op ieder moment seks t kunnen hebben zonder dat het gevolgen heeft voor zwangerschap.

Indien u een man bent is er soms geremdheid na sterilisatie omdat er gedacht kan worden dat de zaadlozingen anders zijn. Hierover kan ik u gerust stellen. U produceert nog steeds sperma, maar deze is na de ingreep en vervolgens controle vrij van zaad. Uiterlijk ziet u geen verschil ten aanzien van vroegere zaadlozingen en het voelt ook niet anders bij ejaculatie. Ook komt het voor dat u zich minder man kunt voelen omdat u niet meer in staat bent nageslacht te verwekken. Dan kan er remming ontstaan om contact aan te gaan en de beleving verminderen.

Praat met elkaar en neem de tijd tot herstel van evenwicht te komen binnen de seksuele relatie. U bent immers nog steeds ten volle diezelfde man en vrouw die aan elkaar gegeven zijn in liefde ten trouw. U had het immers goed en mocht een van deze bovenstaande redenen oorzaak in zich dragen ga ermee aan de slag om het een plek te geven.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

C. den Hamer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeut/Seksuoloog NVVS, GGZ Cruciaal

Tags in dit artikel:

libidosterilisatie