Niet meer durven bidden

Ds. C.J. Droger / 2 reacties

Vraag

Ik kan al een hele tijd niet meer bidden. Dat begon toen ik voor een pasgeboren kindje wilde bidden waar wat complicaties bij waren gekomen. Ik dacht: wat God ook doet, het is Zijn wil, dus het is goed. Toen wist ik niet meer waarom ik zou bidden. Later werd ik zelfs bang om voor andere mensen te bidden of voor mezelf, of voor iets. Want ik dacht dat God juist dán niet mijn gebed zou verhoren, omdat ík het gebed uitsprak. Om mij een les te leren, ofzo.

Als ik nu af en toe toch bid (waarbij ik me meestal niet heel lang kan concentreren), voel ik me huichelachtig en stop ik snel weer. Ik ben ook bang voor teleurstelling: als ik voor iets zou bidden en het gaat anders, dan zou ik die teleurstelling niet kunnen verdragen of misschien zou het zelfs mijn geloof (dat toch al niet sterk is) laten wankelen. Hoe kom ik af van de angst dat God mijn gebeden expres niet verhoort of juist het tegendeel geeft/laat gebeuren?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag! Fijn en moedig dat je je probleem op Refoweb hebt gezet, zodat een van de panelleden erop kan ingaan. Dat doe ik graag, in bewogenheid met jou.

Achter je vraag ligt een bange en aangrijpende worsteling. Terwijl het gebed zo belangrijk en onmisbaar is, durf jij niet meer te bidden, omdat je vreest dat dat alleen maar verkeerd uitpakt. Wat moet dit een zware en verdrietige strijd voor je zijn. Je voelt: ik mag bidden, omdat God dat zegt in Zijn Woord, maar ik durf het niet, want ik word toch niet verhoord of krijg het tegendeel van waarom ik bid. Wat zou je verder kunnen helpen? Ik noem een paar dingen.

1. Ik denk dat het goed is dat je je strijd met God gaat delen in het gebed. Vertel Hem maar eerlijk dat dit in je omgaat en dat je daarom niet durft te bidden. God wil naar je luisteren en zal er wat mee doen, als je deze nood aan Hem voorlegt.

2. Zoek in de Bijbel de gedeelten op die gaan over het gebed. Daaruit zul je leren dat wat je denkt niet klopt met wat God in Zijn Woord over het gebed zegt. God doet juist het tegendeel van wat jij nu voelt. Dat zal je moed geven en wellicht van je angst afhelpen.

3. Ga eens praten met iemand die je vertrouwt en die het leven met God kent. Vertel aan hem of haar over deze strijd in je leven en vraag hem of haar met en voor je te bidden. Ook dit kan je verder helpen.

Ik zeg geregeld in mijn preken dat er geen hopeloze gevallen voor de HEERE zijn. Waar jij mee worstelt, is ook niet onoplosbaar voor Hem. Vertrouw je maar aan Hem toe met je gebedsnood. Door Zijn Geest, die de Geest van de genade en de gebeden is, kan en wil de HEERE uitkomst geven!

Met een hartelijke groet!
Ds. C. J. Droger

Tags in dit artikel:

bidden
2 reacties
Samanthi
Misschien is je geleerd dat bidden een verlanglijstje inleveren is, die ook meteen vervuld wordt, doe wat de dominee zegt, lees in Zijn Woord over wat bidden is. Het gebed van de Heere Jezus in de hof van Gethsemane is ook niet zo gegaan als Hij vroeg, Hij heeft de drinkbeker toch moeten drinken.

Bidden is ook alles delen met de Heere, ken Hem in al je wegen.
Je verdriet en vreugde tegen Hem vertellen, danken en vragen én weten dat wat Hij doet goed is.
Veel sterkte.
Samanthi
PS het kan ook zijn, wat ik uit je vraag proef, dat je denk God doet toch wat Hij wil dus waarom zou ik bidden, vertel ook dat maar aan Hem, echt alles.
En zoek iemand, zoals de dominee al aanraadde, om mee te praten, je zult zien dat er meer mensen hiermee worstelen.
Ook ik heb dit vroeger vaak gedacht, tot ik erachter kwam dat bidden vooral de relatie met God is. Het lijntje met de Heere. Net zoals een kind in de speeltuin steeds naar vader of moeder kijkt, zie je wel wat ik doe? Zijn jullie er nog? En huilend naar hen toerent als het gevallen is. En niet altijd het snoepje krijgt waar het om vraagt.
Zo is de Heere veel meer dan een vader of moeder.
Hij weet wat goed is en geeft wat voor jou het beste is.

Ik bid voor je