Omgaan met autistische man

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn man is rond zijn 18e gediagnostiseerd met autisme. Wij kregen toen we allebei 20 jaar waren verkering. Ik wist niet gelijk van zijn diagnose maar merkte wel gelijk dingen die ik zelf niet goed kon plaatsen (en vooral omdat ik ze niet had verwacht). Na een tijdje vertelde hij mij dat hij “waarschijnlijk” autisme heeft. Dit vond hij iets vreselijks en hij wilde er verder liever niet over praten. Ik merkte dat hij het niet accepteerde en daardoor ben ik het denk ik ook niet gaan accepteren en inzien. Wel merkte ik tijdens onze relatie dat er regelmatig momenten waren dat het niet goed ging met hem en dan ook met onze relatie. Hij kon moeilijk omgaan met mijn emoties, klapte dicht, werd boos. Als je niet zou weten dat iemand autisme heeft dan heb je het gevoel dat je in een hele slechte relatie zit. Dit wetende dat dit waarschijnlijk er achter zou zitten ben ik doorgegaan met hem.

Nu zijn we ruim een aantal jaar getrouwd en we hebben kindjes. Toch staat soms ons huwelijk op springen (voor mijn gevoel dan). Ik heb zelf al psychologische hulp, maar het lukt me niet om hier op een juiste manier mee om te gaan. Bij spanningen op zijn werk is hij totaal van de wereld, alles draait alleen daar om. Als ik hem er op aanspreek dan barst de bom, wordt er met spullen gesmeten, deuren klappen dicht en wordt er boos geschreeuwd. Daarna heeft hij veel spijt en is de bui weer voorbij.

Voor mij is de situatie dan alleen maar erger geworden en voel ik mezelf steeds meer van hem afdrijven. Soms voel ik geen liefde meer, moet ik alles bij elkaar rapen om weer die liefde te voelen en met hem verder te gaan. Ook onze kinderen zijn soms bang voor hun papa, iets wat ik, maar ook hij zo vreselijk vindt. Het moeilijke is dat hij weet dat het niet goed is als hij zo reageert, maar dat het niet anders kan (lijkt het wel) Wat kunnen we doen?

Antwoord

Beste mevrouw,

U hebt intussen psychologische hulp schrijft u. Prima, maar wat ik dan nog toevoegen? Leg uw vragen dáár voor, dat is het enige dat ik kan adviseren. Zelfs eventuele hulp voor uw man kan van dááruit gestart worden. Die lijn is korter dan via een anonieme brief aan Refoweb.

Marijke Rots