Vloeken is de grootste zonde

Ds. A.D. Fokkema / 3 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over vloeken. In zondag 36 en dan vraag 100 staat er het volgende: “Is het dan zo grote zonde, Gods naam met zweren en vloeken te lasteren, dat God zich ook over diegenen vertoornt, die, zoveel als hun mogelijk is, het vloeken en zweren niet helpen weren en verbieden?” Antwoord: “Ja gewisselijk; want er is geen groter zonde, noch die God meer vertoornt, dan de lastering Zijn naams; waarom Hij die ook met den dood te straffen bevolen heeft.”

Toch las ik toevallig een artikel hier op Refoweb over dat er voor God geen grote en kleine zonden bestaan, dat wij die zonden klein of groot maken in de wereld. Hoe kan het dan dat zondag 36 eigenlijk zegt dat vloeken de grootste zonde is?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Allereerst dit: omdat ik niet weet welk artikel op Refoweb jij gelezen hebt, kan ik daar niet gericht op ingaan. Maar ik kan uiteraard wel ingaan op de vraag waar het jou om gaat: kun je onderscheid maken tussen grotere en kleinere zonden?

Op die vraag kun je zowel ja als nee zeggen. Het antwoord is nee in die zin dat élke zonde ons schuldig voor God stelt. Met élke zonde die wij doen, maken we onszelf vuil in de ogen van de Heere en verdienen wij het eeuwig oordeel van de Heere. In dat opzicht is er geen onderscheid tussen grote en kleine zonden. Denk hierbij aan de woorden van de Heere Jezus in Mattheüs 5: “Wie een vrouw aanziet om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.” Hiermee snijdt je dus de gedachte af dat er ook “kleine zonden zijn die niet zo erg zijn.”

Tegelijk is het antwoord ja. De Bijbel zelf maakt onderscheid tussen de ene zonde en de andere. In de situatie van Israël in het Oude Testament (waarnaar Zondag 36 verwijst) schrijft de Heere bij verschillende zonden ook verschillende straffen voor. Daaruit kun je concluderen dat er onderscheid is tussen de verschillende zonden en dat de ene zonde als groter wordt beschouwd als de andere.
Ook in het Nieuwe Testament kom je dit tegen. In 1 Korinthe 5 waarschuwt Paulus voor verschillende zonden die tuchtwaardig zijn. Dat zie je terug in de tuchtpraktijk van de kerk vandaag de dag. Niet op elke zonde wordt in de kerk de tucht toegepast, maar dat is wel het geval als er sprake is van ‘grove openbare zonden’. Ook hier wordt dus verschil gemaakt tussen de ene zonde en de andere.

Samengevat: is er verschil tussen de grote zonden en kleine zonden? Nee, in die zin dat je van ‘kleine zonden’ zou kunnen zeggen dat deze minder erg zijn. Ja, in die zin dat de Bijbel wel degelijk spreekt over onderscheid tussen de verschillende zonden.

Ds. A. D. Fokkema

Lees meer artikelen over:

vloeken
3 reacties
kevinskinner
Hoe moet je hier mee omgaan dan? Je kan toch niet iedereen die Gods naam misbruikt hierop aanspreken? Dan ben je toch net een school meester die anderen corrigeert? Dan heb je er een dagtaak aan en zou al je energie daar naar toe gaan toch?
refoweb
@Kevin
Als je op de tag 'vloeken' klikt, zie je die vraag (met antwoord) een aantal keer voorbij komen.
Sma
@kevinskinner,

Waarom denk je anderen te moeten wijzen op zonden? Vaak willen christenen van geiten schapen maken en zorgen dat de geit voortaan blaat als een schaap ipv mekkert.

Met andere woorden een niet gelovige het gedrag laten vertonen van een gelovige. Maar dat werkt niet.
Een ongelovige die niet vloekt, is nog steeds ongelovig.

God heeft ons niet nodig om Hem te verdedigen, al denken veel mensen van wel. Als je dan soms persé iets wil zeggen, wees dan creatief.

Ik ken iemand die als een klasgenoot ineens 'Jezus' zei, er altijd achteraan zei: 'houdt van je...". Wàt een getuigenis!