Zo onervaren

C. M. Chr. Rots - de Weger / 7 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 26 en ik heb nog nooit een relatie gehad. Ik heb een leuk leven, heb een baan in een leuk bedrijf, heb een fijne kerk, leuke vrienden een gezellig huis en ik ben absoluut niet verlegen. Ik heb het nooit een probleem gevonden dat ik single ben, al is er wel een verlangen naar het hebben van een levenspartner en het vormen van een gezin. Dus ben ik nu zo'n twee jaar geleden actief gaan daten. Op een positieve en gezellige manier afspreken met mannen, soms met iemand uit mijn kerk, soms via een christelijke datingsite. Daarvan heb ik veel geleerd, vooral over hoe een man in elkaar steekt en wat ik zoek in een man. Nu heb ik een man ontmoet waarmee het goed klikt en waar ik gevoelens voor heb. En voor zover ik dat in kan schatten, hij ook voor mij. Ik heb alleen een vraag waar ik maar moeilijk een antwoord op vind, behalve op de puberforums. Ik voel me namelijk zo onervaren. Ik heb nooit een relatie gehad en ook nog nooit gezoend of andere vormen van seksualiteit beleefd. Ook weet ik niet wanneer je nou van een "relatie" spreekt. Wanneer bespreek je dit soort onderwerpen? Dit is allemaal nieuw voor mij, terwijl anderen dit proces doorgaan op hun zestiende. Mijn vriendinnen (die ook christen zijn) vinden het maar raar dat we na acht afspraakjes nog steeds niet gezoend hebben en ook elkaar nog niet aanraken. De christelijke boekjes over seks zijn meestal gericht op mensen die niet van elkaar af kunnen blijven of zichzelf te snel aan iemand geven. Ik zou zo graag willen weten hoe ik me wel open kan stellen voor intimiteit in de vorm van aanraken en zoenen. En hoe ik op een gezonde manier met iemand kan toeleven naar seksualiteit binnen het huwelijk.

Antwoord

Beste vraagsteller,

U hebt een zelfstandig, stabiel leven opgebouwd, als ik uw brief goed lees. Laat u dan nu niet van de wijs brengen door wat anderen zeggen. U groeit met uw vriend, beiden op uw eigen manier, samen naar elkaar toe. En dan is het echt niet van belang of er bij het zesde of het tiende afspraakje gezoend wordt of hand in hand gelopen. U hebt niet te maken met de kletspraat van vriendinnen (hoe goed bedoeld misschien ook), maar met liefde die voorzichtig groeiende is. Geniet van de momenten en bepraat met elkaar hoe u uw relatie vorm wilt geven! Boekjes kunnen daarbij helpen, maar geven slechts (algemene) richtlijnen, geen vóórschriften! In het echte leven past u die naar uw eigen gezonde inzicht toe, waarbij uw beider achtergrond wél een belangrijke rol speelt. Laat niemand van uw vriendinnen over uw grenzen heengaan, zomin als u dat van uzelf en van uw vriend ook verwacht!

Een goede verkeringstijd toegewenst,
Marijke Rots

7 reacties
Jowan
Prachtig om te lezen hoe puur en echt je bent. Laat je niet gek maken en volg je hart. Blijf vooral jezelf.
Je kunt het evt. Bespreekbaar maken met je vriend zo van... Hoe zie jij onze relatie, of wat verwacht je van mij? Aan de andere kant kanhet ook heerlijk zijn om het gewoon te laten groeien en het initiatief bij hem te laten (lekker ouderwets misschien) en je te laten verrassen met die eerste zoen! Bedenk niet wat vinden de mensen (mijn vriendinnen) ervan maar wat vind de Heere ervan. Hij wil dat er rein en heilig (en echt) het huwelijk in gaan en dat hangt bepaald niet af van de hoeveelheid zoenen!
Praat veel samen een bid als je durft samen, dat smeed een prachtige band. (Ik ben 20jr gelukkig getrouwd, en ons grootste geheim is praten en bidden! Ook als het wel eens moeilijk is/was. )
Daniel
Beste vraagstelster, eigenlijk heeft u geen advies nodig, blijf zoals u bent zoals @Jowan al opmerkte.
Het is fijn om te lezen zoals u het onervaren omschrijft, dat doet me goed.

Nu kan ik wel een heel verhaal gaan ophangen over de nadelen van het ervaren zijn en wat daar verkeerd aan is, maar dan wordt mijn bijdrage weer weggehaald. En dat wil ik u en mezelf niet aandoen.

Het komt het helemaal goed met jullie beiden.
moedervan2
Hey!

Ik denk dat er al veel gezegd is maar ik vraag me af of je ook het verlangen hebt om heel veel bij hem te zijn. ben je zenuwachtig voordat je hem gaat ontmoeten, moet je constant aan hem denken, zou je hem veel vaker willen zien dan je nu doet, heb je het verlangen om hem te zoenen of dicht tegen hem aan te zitten. Als dat gevoel er niet is, zou ik me toch gaan afvragen of je echt verliefd bent. Ook voor goede vrienden kun je liefde voelen. dat zijn ook gevoelens, maar voor degene met wie je eventueel een relatie wilt hebben moeten er ook andere gevoelens om de hoek komen.
Als je die gevoelen hebt dan kun je het rustig afwachten, maar je zou ook je verlangen kunnen volgen en hem gewoon eens een kus geven. Wedden dat ie het geweldig vindt? En iedereen heeft het eens moeten leren hoor, dus hij wil je daar vast mee helpen. Dus onervarenheid hoeft geen reden te zijn om af te wachten, je kunt ook dan initiatief nemen.
Praat met elkaar over jullie relatie, hoe kijkt hij er tegen aan? Zie jij het als verkering? Zou je de zekerheid willen hebben dat jullie verkering hebben? Vroeger vroeg de man de vrouw altijd om verkering, tegenwoordig ligt dat heel anders, er wordt niet echt meer gevraagd. Dus praat erover.

Spannend hoor, maar geniet er vooral van... het is zo'n speciale tijd in je relatie.
AHHK76
Ik vind het mooi zoals je er mee bezig bent. Het is niet belangrijk wat men vindt en doet, als dat de maatstaf was, dan had je al bijna moeten samenwonen, bij wijze van spreken....
Volgens mij komt hij vanzelf met de vraag of je verkering wilt, of geeft hij vanzelf een zoen....! Als je denkt dat hij een duwtje nodig heeft of als jij zelf graag eerder wilt weten hoe het zit of wat hij ervan denkt, dan kun je het vragen. Je kunt het ook gewoon zeggen hoe je vriendinnnen erover praten en dan kijken hoe hij reageert. Ik weet van een stel die liepen al zes weken bij elkaar en die hadden elkaar ook nog niet gezoend... En hij dacht dat ze verkering hadden en zij "zat" te wachten op de vraag! Nou praten is belangrijker dan zoenen hoor, dat komt vanzelf goed, als de rest ook goed is.
Daniel
Op een dag, tig jaar geleden werkte ik al een jaar samen met mijn huidige vrouw.
Ik vond haar zo lief maar daardoor durfde ik niets. En op die dag sloeg ik een arm om haar heen en zij draaide zich om......., mooier kan het leven niet worden. De hemel, het paradijs, wat was ik toen gelukkig, vooral omdat ik zo onervaren was en mijn vriendinnetje ook.
Nu ben ik nog steeds blij met haar, vraagstelster gaat een mooie tijd tegemoet.
EDR
Geniet van deze 'onervarenheid'! Ik heb zelf op mijn 23e mijn eerste kus gegeven aan de vrouw waar ik mee ga trouwen. Toen ik mijn vriendin leerde kennen voelde ik mij ook 'onervaren' en misschien wel een beetje een loser, ik had ook geen idee hoe het allemaal ging etc. Maar als ik terugkijk ben ik, en vooral mijn vriendin, zo dankbaar dat God ons dit geeft. Die 'kletspraat' of je al gezoend heb zou ik vooral snel naast je neerleggen. Bid samen wat het plan van God voor jullie leven is, dat lijkt me veel belangrijker dan of je al gezoend heb!

Wanneer je het moet bespreken? Ik zou zeggen: de volgende date... Het is denk ik per persoon verschillend, maar bij ons kwam dit al direct naar voren. Openheid en kwetsbaarheid geeft een band en voorkomt dat je elkaar onnodig kwetst!
mieptruus
Vraagsteller, je heb zo advies genoeg lijkt me.
De liefde van tegenwoordig word afgebeeld als iets dat volgens een stappenplan gaat. Volgens de volgorde van de maatschappij.
Niet naar kijken, is niets natuurlijks aan!!

De liefde moet niet komen vanuit je lust, maar vanuit je hart.
Elkaar een kus geven hoeft niet bij lust gevoelens alleen. Vooral niet bij de eerste kus.

Vanuit lust is gewoon zin hebben, daar heb je niets aan. Sterker nog, het kan je tegenstaan.

Blijf zoals je bent, volg geen zogenaamde regeltjes!!!!!!!!