Prettig voelen bij coronamaatregelen

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Nederland gaat gebukt onder (komende en opnieuw dreigende) maatregelen tegen het coronavirus. Echter voel ik me juist prettig bij de meeste maatregelen. De 1,5 meter afstand en thuis naar de preek luisteren bijvoorbeeld. En als ik in de kerk ben is alles veel rustiger en zitten de mensen wijd verspreid. Ik zie er tegenop dat alles t.z.t. weer naar het oude normaal terug zou moeten. Is het verkeerd van mij om zo te denken?

Antwoord

Beste jongere,

Bedankt voor je vragen. De maatregelen worden weer aangescherpt. Het kan deze winter weleens moeilijk worden. Het coronavirus blijft gevaarlijk! Thuis meeluisteren is goed. Zeker. Het vervangt het naar-de-kerk-gaan natuurlijk niet helemaal. Je mist toch het contact. Dat mogen we niet vergeten. De dichter zingt: “Hoe lieflijk zijn Uw woningen, o Heere der heirscharen.” De kerk is het huis van God. Dat houdt veel in. Daar zijn we ons nog te weinig van bewust.

Je zegt: Als ik in de kerk ben, is alles veel rustiger... Je bent niet de enige die dat zó ervaart. Maar dat is heel persoonlijk. Een aantal mensen houdt niet van een mensenmassa. Sommige kerkgangers zitten graag op een hoekje - dicht bij een uitgang. Gelukkig dat de Heere van al die dingen weet.

Wat kan het goed zijn, als de Bijbel goed open gaat. En het Woord gepreekt wordt. Als de bazuin een helder geluid laat horen.

Van harte de nabijheid van de Heere toegewenst/toegebeden.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

Tags in dit artikel:

coronavirus