Hertrouwen in de Gereformeerde Gemeenten

N.J. Teerds / Geen reacties

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Mijn vraag gaat over hertrouwen in de Ger. Gem. Heeft heel het kerkverband daar dezelfde visie op?

Mijn zwager is jaren geleden na ruim 10 jaar huwelijk gescheiden van mijn schoonzus. Er was van beide kanten geen sprake van overspel. Mijn zwager heeft na de scheiding verschillende relaties gehad. Nu heeft hij opnieuw een relatie en met haar heeft hij serieuze trouwplannen en willen ze hun huwelijk ook kerkelijk laten bevestigen in de Ger. Gem. Het lijkt me sterk dat dat mag en kan, aangezien hij gescheiden is terwijl er geen overspel was.

Nu hoor ik dat daar binnen de Ger. Gem. verschillend over wordt gedacht en gehandeld. Klopt dat? Voor God blijf je toch getrouwd ook na scheiding (tot de dood scheidt) dus kan je niet met een ander trouwen, tenzij gescheiden na overspel?

Antwoord

Beste vraagsteller,

U bent geconfronteerd met een scheiding in uw familie. Helaas blijkt daarvan in toenemende mate ook binnen onze gemeenten sprake te zijn. De redenen voor echtscheiding kunnen heel divers zijn. Meestal gaat een echtscheiding gepaard met heel veel verdriet, pijn en vragen. Als er kinderen bij de scheiding betrokken zijn, blijkt een scheiding intenser te zijn en met de nodige gevolgen voor de kinderen op korte en op langere termijn.

U spreekt daarover verder niet. Dat is in dit geval ook niet nodig, maar toch wilde ik wel even aangeven hoe ingrijpend en pijnlijk echtscheidingen kunnen zijn. Mogelijk hebt u dat ook zo ervaren.
In het geval van uw zwager en schoonzus is er geen sprake van overspel. Dat wil niet zeggen dat er geen sprake kan zijn van een moeilijke en pijnlijke situatie. Maar u vraagt wat het standpunt van de Gereformeerde Gemeenten is over hertrouwen en het kerkelijk laten bevestigen van een huwelijk na echtscheiding, als er geen sprake van overspel is.

In de Gereformeerde Gemeenten is daarover nagedacht en er is ook een boekje geschreven over de Bijbelse visie op (her)trouwen en scheiden. De titel luidt “De heilige huwelijke staat”. De reden voor de verschijning van dat boekje was de verschillende zienswijzen en handelswijzen rondom echtscheidingen. De praktijk is niet altijd even duidelijk. De commissie die dit advies heeft samengesteld was zich bewust van de weerbarstigheid van de praktijk. Het boekje is een advies aan de kerkenraden, in die zin dat er uitspraken zijn die beschouwd worden kerkelijk gezag te hebben binnen ons kerkverband. Als kerkelijk standpunt staat erin dat de kerkelijke bevestiging van een tweede huwelijk, als er geen sprake van overspel is, onmogelijk is. U kunt dat zelf nalezen in het genoemd boekje. Daarnaast komt het voor dat over sommige gevallen door kerkenraden anders wordt gedacht en gehandeld. Dat kan dan om ‘moverende redenen’ zijn. Het kerkelijke standpunt is echter duidelijk. Bij dit alles blijft het persoonlijk gebed: “Heere, mag ik mij aan mijn kerkelijke beloften door Uw Woord en Geest blijven vasthouden.”

N. J. Teerds

Lees meer artikelen over:

hertrouwen