Heel je leven ligt al vast

Ds. M.W. Muilwijk / 1 reactie

Vraag

Is het waar dat iedere minuut en elke stap in ons leven al helemaal van tevoren vastligt en dat God dit bepaald heeft? Bijvoorbeeld de keuze voor een beroep of studie? Zijn dit onze keuzes of die van God? Uiteraard blijven wij als mens wel verantwoordelijk voor onze zonden en kunnen wij niet zeggen dat de Heere dit bepaald heeft. Maar het zou mij veel rust geven en ik vind het ook een mooie gedachte als het leven (van ieder mens) op aarde al bij de geboorte volledig is bepaald en ingedeeld door de Heere Jezus.

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Je stelt vraag waarop zo niet een-twee-drie een antwoord gegeven kan worden dat niet weer nieuwe vragen oproept. Daarom geef ik wat grenzen aan. Enerzijds is de mens volledig verantwoordelijk voor alles wat hij doet. Anderzijds is er niets, waarvan je kunt zeggen dat het God verrast of overkomt. Hij bepaalt alle dingen zonder dat de mens zijn vrijheid om te handelen verliest. Bepalen moet je niet opvatten als dat je niet anders kan. Je moet het wel opvatten dat niets buiten Gods kennis en handelen gebeurd is, gebeurt en gebeuren zal.

Feitelijk zeg ik met bovenstaande grenzen “ja” op je eerste vraag. Maar dan wel dat je het zo moet zien dat geen dingen in het leven buiten Gods kennis en handelen omgaat. Je kiest zelf voor een studie of beroep en tegelijk heeft God dit bepaald. Je wordt zelf verliefd en trouwt, maar tegelijk komt dit voort uit Gods hand.

In die zin ligt je leven dus vast dat buiten Gods kennis en handelen niets in het leven van een mens gebeurt. Dat neemt de verantwoordelijkheid niet weg, maar zet juist ertoe aan om in alle dingen in Zijn handen te mogen leggen: er gebeurt dus niets zonder Gods kennis en handelen en dat geeft rust, omdat Hij iets nooit verkeerd doet. Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is, maar dat wil wel zeggen dat het nooit verkeerd kan aflopen.

Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk

Ds. M.W. Muilwijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Aalst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

1 reactie
CorsdeKort
Afkomst, DNA, intelect en je mogelijkheden liggen vast. Hoe jij je leven gaat invullen en welke keuzes je gaat invullen niet. Kies daarom het goede en verheerlijk God met je daden / leven.