Seksuele contact verwaterd

C. den Hamer / 8 reacties

Vraag

Wij hebben een  goed huwelijk van inmiddels 15 jaar. Ons huwelijk is kinderloos gebleven maar daardoor is ons seksuele contact verwaterd. Ik als man heb er helemaal geen behoefte meer aan en verzin iedere een keer een smoes. Mijn vrouw accepteert dat wel, maar toch vind ik het vervelend. Hebben jullie soms tips voor mijn als 38-jarig man. Ik voel er weinig voor om naar een seksuoloog te gaan, maar ik zit soms wel met dit probleem.

Antwoord

Geachte heer,

Eigenlijk vraagt u een antwoord op een vraag die vanwege de summiere toelichting nu moeilijk te beantwoorden is. Wel is duidelijk dat uw seksleven in het verleden beter verliep. Mogelijk is er een verband zoals u aangeeft tussen het kinderloos gebleven zijn en de afnemende seksuele behoeften

Wat u aangeeft lijkt op de disfunctie verminderd seksueel verlangen, wat ook andere oorzaken kan hebben. Wat mij opvalt is dat u zich niet echt verdiept in wat mogelijke oorzakelijke- en instandhoudende factoren kunnen zijn. En u communiceert de afwezigheid van behoefte ook niet met uw vrouw. Uw informatie is nu te summier om op basis van de door u genoemde klacht tips te geven om uw libido weer te kunnen activeren.

U zegt dat u geen zin heeft om naar een seksuoloog te gaan. Toch denk ik dat u er goed aan doet om dat wel te doen.In de regel is een seksuele disfunctie zoals u heeft, goed op te lossen. Er is immers in het verleden wel sprake geweest van onderlinge seksuele activiteit. De seksuoloog kan samen met u in kaart brengen wat oorzakelijke- en instandhoudende factoren zijn ten aanzien van de klacht. Als dat helder is kan gekeken worden naar mogelijke oplossingen van het probleem. Het is even een drempel over, maar weet dat u niet de enige bent met een dergelijke klacht. U hebt de eerste stap al gezet door de klacht op Refoweb te vermelden met de vraag om een mogelijke oplossing ervan. Nu nog stap twee.

Met vriendelijke groet,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut/seksuoloog NVVS

Lees meer artikelen over:

libidoseksualiteit in het huwelijk
8 reacties
AHHK76
Eerlijk gezegd moet ik een beetje glimlachen om de vraag. U heeft geen zin in seks en ook geen zin om naar een seksuoloog te gaan. Dat kan ik best wel begrijpen...! Maar goed daar heeft u niks aan. Misschien kunt u (samen) een goed boek lezen over seksualiteit?
grootmama
Lees eens het boek van Piet Wagenaar: Samen Genieten.
Pierre92
Libidoverlies en onvruchtbaarheid gaan hand in hand. Naast het bezoeken van een seksuoloog is het raadzaam een lichamelijk oorzaak te vinden, want die is/zijn er zonder twijfel. Stress, slaapgebrek, roken etc. dragen bij aan het door u geschetste probleem, maar de belangrijkste factor hierin is zonder twijfel een gebrekkige voeding. Ik wil u met klem adviseren uw voeding op orde te brengen. Dit houdt m.b.t. het geschetste probleem in dat u een aanzienlijk deel (+/-30%) van uw dagelijkse energie-inname uit VERZADIGD vet haalt. Minstens even belangrijk is dat u zorgt dat uw zink, selenium en magnesiuminname op peil is.

Het spijt me dat mijn antwoord in strijd lijkt met dat van meneer Den Hamer, maar mijn geweten spreekt als ik u dit soort informatie zou onthouden. Het eerste gebod/bepaling in de Bijbel heeft betrekking op voeding (Genesis 1:29) en geeft aan hoe belangrijk voeding is. Niet omdat het een 'regeltje' is, maar omdat het het beste voor ons is, en God het beste met ons voorheeft. Ik moedig u aan de proef op de som te nemen.
John61
@Pierre92: bijzonder vreemde reactie van jou, zonder de benodigde achtergrondinfo over vraagsteller, doe je aannames over zijn voedingspatroon en stelt een soort van diagnose. Denk niet dat vraagsteller hier iets mee opschiet.

@vraagsteller, als jij en je vrouw beide goed zonder seks kunnen leven is daar niets mis mee. Seks is niet verplicht in een huwelijk.
Pierre92
@John61

Ja, ik doe aannames over zijn voedingspatroon. Dat doe ik bij 99% van de bevolking. Ik stel een 'diagnose'. De vraagsteller vraagt om tips, en die geef ik in navolging van de vraag van meneer Den Ham: 'Wat u aangeeft lijkt op de disfunctie verminderd seksueel verlangen, wat ook andere oorzaken kan hebben. Wat mij opvalt is dat u zich niet echt verdiept in wat mogelijke oorzakelijke- en instandhoudende factoren kunnen zijn.'

'Denk niet dat de vraagsteller hier iets mee opschiet' zegt u. Waarom niet? Ik stel, op voor mij aannemelijk gronden, een hypothese op. Ik insinueer niets, de vraagsteller hoeft zich ook niet te schamen. Het is aan hem (vraagsteller) de hypothese te falsifieren (of te bevestigen), ik moedig hem daarin aan. U oordeelt mij, ik moedig de vraagsteller met goedbedoelde en overdachte adviezen aan. De ruimte ontbreekt helaas om daar uitgebreide onderbouwing van weer te geven. Mogelijk bied ik een oplossing voor zijn probleem, maar waarom meent u verwarring te moeten zaaien met kritieken die niet oplossingsgericht zijn?
inChristus
citaat "God heeft één oplossing voor ELK menselijk probleem: Jezus Christus"

maw, ga naar Jezus Christus toe; ook met dit probleem. Leg je leven, heel je leven, in Zijn handen.
altijdwat
haha, wat een zeer uiteenlopende reacties:-).. maar k ben het met Anonymous_1 eens..
Daniel
@inChristus Voor elk probleem heeft u dezelfde oplossing, Jezus Christus!
Het geloof is zo simpel, wat hebben christenen nog te zeuren, Jezus Christus is de oplossing voor elk probleem.
Robert Long zong het al:
'Jezus redt, Jezus redt, alle mensen opgelet, Jezus redt, Jezus redt....enkel door gebed.

Was het allemaal maar zo simpel.