Geen zondeval meer op nieuwe aarde

dr. J. Hoek / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag waar ik al een tijd mee zit. De vraag gaat over de wederkomst. Als de Heere zal terugkomen, dan zal er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komen. De mensen die kinderen van de Heere zijn zullen hierop mogen leven zonder pijn en ellende. Kan er op deze nieuwe hemel en nieuwe aarde opnieuw geen zondeval plaatsvinden?

Antwoord

Het is een ingrijpende vraag of de mogelijkheid bestaat dat er op de nieuwe aarde onder de nieuwe hemel opnieuw een zondeval zou kunnen plaatsvinden. De bijbel is er duidelijk over dat de satan in elk geval niet meer de kans krijgt om de mens te verleiden. Hij is met heel zijn rijk voor eeuwig geworpen in de poel van vuur en sulfer.

De zaligen zullen in zeker opzicht aan Christus gelijk zijn. Ze worden weliswaar niet God zoals Hij, maar wel waarachtig en volkomen mens. Zoals nu Christus als mens staande is gebleven tijdens de verzoeking in de woestijn door Zijn volstrekte toewijding aan de Vader, zo zullen de zaligen vervuld van liefde tot God niet vatbaar zijn voor de verleiding tot het kwaad. In die zin zal het einde dus heerlijker zijn dan het begin. De zondeval herhaalt zich niet, het is geen repeterende breuk. De HEERE God zal immers naar het woord van 1 Kor. 15 alles in allen (of anders vertaald “alles in alles”) zijn.

Prof. dr. J. Hoek

Tags in dit artikel:

Nieuwe hemel en aarde