Mijn geld gebruiken tot eer van God

Ds. C. Oorschot / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over in hoeverre de Bijbel nog van toepassing is op mijn leven zoals bij de rijke jongeling of het weggeven van een kledingstuk (als je er twee hebt). Ik ben een vrijgezel met een zeer riant inkomen. Ik heb enkele vrienden die de eindjes nauwelijks aan elkaar kunnen knopen en die geef ik soms grote bedragen. Ik vraag me wel af of dit gezond is voor de vriendschap, maar het is ook een stuk waardering voor de mentale steun in mijn leven. Verder geef ik tienden aan mijn kerkelijke gemeente en goede doelen en geef ik best wat etentjes en cadeaus aan degenen die het moeilijk hebben. Ook verleen ik gratis diensten en zo zijn er nog wat zaken die ik anoniem cadeau doe via diaconie of pastorale vrienden.

Mijn moeder verklaart mij voor gek en geeft aan dat ik te weinig aan mijn eigen familie geef en is hierover erg verontwaardigd en dan weet ze nog maar van een klein deel van mijn giften. Waarbij ik vind dat er in de familie geen nood is. Dat vindt zij ook wel, maar familie is volgens haar het belangrijkst. Verder heb ik het verlangen om een pand aan te kopen samen met vrienden, waarbij we een stichting kunnen steunen.

Ik voel me echt geroepen om geld te gebruiken tot eer van God. Maar mijn moeder vindt dat zij geld beter kan gebruiken en dat ik haar tekort doe, terwijl ik anderen overdadig financier. Wat zegt de Bijbel over dit alles?

Antwoord

Deze vraagsteller heeft inderdaad veel gemeen met de rijke jongeling die eens tot Jezus kwam. Zelf verwijst hij ook aan het begin van zijn vraag naar hem. Ik meen, dat hij ook met dezelfde vraag zit als de jongeling uit Markus 10 en wel met deze: Wat zal ik DOEN (met nadruk op doen) opdat ik het eeuwige leven beërve? (vers 17). Ook hij heeft veel van de zaken die de Heiland in vers 19 opsomt onderhouden en net zo min als de jongeling toen heeft hij nu door middel van goede werken vrede met God verkregen.

Laten we luisteren naar de Heere Jezus. Hij gaf de jongeman toen een dubbele opdracht:

  1. Alles verkopen en het geld aan de armen geven en
  2. Jezus volgen.

Ik vind het te ver gaan om te zeggen dat hij alles wat hij bezit en doet, inclusief zijn werk moet opgeven. Echter het tweede wat  de Heere zegt is voor hem zeker ook van toepassing, namelijk Jezus volgen. Heel praktisch houdt dat in, dat bij alles wat je doet en onderneemt je de Heere erbij betrekt. Dus vooraf vraagt: Heere, is dit wel van U en overeenkomstig Uw Woord en wat wilt Gij dat ik doen zal? Dit zal hem ook veel minder afhankelijk maken van wat anderen willen en zeggen wat hij doen moet. Bij die anderen hoort ook zijn moeder, van wie ik sterk de indruk krijg dat zij via haar welgestelde zoon waardering zoekt bij haar familie. Je moeder eren is een Bijbelse opdracht, maar dat houdt niet in dat je vader of moeder meer gehoorzamen moet dan God. Integendeel: zie Matt. 10:37.

Nog één raad wil ik de vraagsteller geven: Maak Markus 10:21 tot je dagtekst, elke dag weer opnieuw en verwonder je, dat Jezus zo iemand als jij en ik ben(t) liefheeft.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. Oorschot

Lees meer artikelen over:

gift