Vriend moet ergens overnachten

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Een vraag voor iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Sinds kort heb ik (middelbare leeftijd) een vriend die ver bij mij vandaan woont. Nu is mijn vraag, is het wel goed als wij samen enkele dagen bij elkaar zijn. Anders moeten we bij familieleden overnachten, wat lastig is. We hopen de grenzen in acht te nemen. Anderzijds is het zo dat we verzoekingen niet op mogen zoeken. Wat is uw mening op grond van Gods Woord hierover?

Antwoord

Beste mevrouw.

U stelt een vraag en eigenlijk weet u zelf het antwoord al. Toch is het wel goed om er met elkaar over van gedachten te wisselen.

In de eerste plaats, wat mooi dat u op middelbare leeftijd  een vriend hebt ontmoet. Het wordt nog mooier als u er de hand van de Heere u kunt zien. Dat maakt alles heel bijzonder. Dat leert ons ook om de Heere te danken en met Hem de toekomst in te gaan.

Maar het brengt ook een zorg met zich mee. Want wat gaan we doen met bij elkaar komen voor een paar dagen? Die dagen zijn nodig om elkaar beter te leren kennen. Overnachten bij familie is lastig, maar uw vriend bij u, dat is ook een probleem.

U bent van middelbare leeftijd, niet meer onbezonnen. U zegt: we gaan niet te ver. U beiden  wilt eerlijk en zuiver leven met elkaar. Dat is geweldig. Dat wil de Heere ook. Ik geloof jullie dat je afspreekt om eerlijk naar het huwelijk toe te leven, maar de Bijbel zegt: “De geest is gewillig, maar het vlees is zwak.” Dat is het eerste probleem, het is de ervaring van heel veel mensen.

Maar er is nog iets anders: 1 Thessalonicenzen 5:22: “Onthoudt u van alle schijn des kwaads.” U hebt ook met uw broeders en zusters in de gemeente te maken. Dat mag je niet zomaar opzij schuiven als een onbetekenend iets. Paulus zei: “Als ik (met vlees eten) mijn broeder erger zal ik eeuwigheid geen vlees eten.” Als gemeente van Jezus Christus  zullen we als een voorbeeld proberen te leven temidden van een wereld die op dit gebied weinig normen meer heeft. Probeer door uw leven anderen geen verdriet te doen, maar laat ook de wereld om u heen zien dat u en uw vriend anders zijn.

Eigenlijk is het mooi gezegd in een spreuk die je wel eens hoort: “Wacht u voor de daad, maar ook voor de praat.” Het is belangrijk trachten te leven zoals Gods Woord het ons leert. We moeten onze daden kunnen verantwoorden op grond van Gods Woord.

Ik wens u van harte wijsheid toe, ook al zullen misschien velen zeggen: “Waarom niet, dat moet toch kunnen?” Beter dat ze dat van u zeggen, dan dat ze zeggen: “Dat zijn nou christenen”. Let op. De vijand ligt aan de deur. Breng uzelf en uw vriend niet in verzoeking.

Van harte wens ik jullie beiden Gods zegen toe,
Nellie van Dooijeweert