Betast door broer

M. Geluk / Geen reacties

Vraag

Ik vind het lastig om deze vraag te stellen, maar ik hoop dat ik een antwoord kan krijgen. Ik ben een jonge vrouw van midden 20. Ik heb één broer die bijna tien jaar ouder is dan ik. Hij is een tijdje geleden getrouwd en zijn vrouw en hij verwachten inmiddels hun eerste kindje. Ik ben in mijn jeugd gedurende een lange periode regelmatig 'beknuffeld' en betast door mijn broer (ongeveer vanaf mijn vijfde jaar) tot ongeveer mijn vijftiende denk ik, maar precies weet ik het niet meer. In eerste instantie liet ik dit gewoon toe, maar later ben ik wel tegen hem in gegaan en op een bepaald moment is het ook gestopt. Ik heb hier nooit met iemand over gepraat. Maar nu mijn broer en zijn vrouw hun eerste kindje verwachten, komt bij mij de angst boven dat hij later ook niet van zijn dochters (als hij die krijgt) af kan blijven. Ik heb hier geen concrete aanwijzingen voor, maar omdat hij vroeger niet van mij af kon blijven ben ik bang dat hij misschien ook niet van zijn eventuele dochters af zal kunnen blijven. Is deze angst reëel? Moet ik er met hem over praten? Maar ik weet niet of ik dat durf en ik wil ook zijn huwelijk niet onnodig in gevaar brengen. Wat moet ik doen?

Antwoord

De vraag stellen is lastig maar beantwoorden ook. Ik zou je meer vragen willen stellen om mee te kunnen denken. Toch is je vraag heel helder en kan ik een aantal dingen die algemeen gelden noemen.

Seksueel contact tussen broer en zus voelt niet altijd als misbruik. Als de machtsverhoudingen en leeftijd gelijk zijn, is het soms lastig om het als misbruik te voelen. Het valt me op dat je ook niet over misbruik spreekt. Het kan dat een broer en zus lichamelijke warmte zoeken bij elkaar en dat dit uitgroeit naar seksueel contact. Wat ik dan vaak zie is dat de broer verslaafd raakt en in de loop van de tijd wel meer dwang en macht gaat gebruiken.

In jouw situatie lees ik van seksueel contact tussen een ongeveer 15-jarige en jij als 5-jarige. Het is helder dat dit veel verder gaat dan wat ik hiervoor beschreef. Er is sprake van misbruik door een broer die misschien wel op je gepast heeft, die je veiligheid moest geven. Dat is best heftig. En hij heeft zeker een probleem. Bij misbruik is er sprake van geheimhouding en van verslaving. Ondanks de negatieve gevolgen is hij doorgegaan en heeft hij geen hulp gezocht. Dat wijst op verslaving. En het hebben van een geheim heeft behoorlijke gevolgen voor de verhoudingen in een gezin. Verslaving gaat veelal niet vanzelf over. En zolang er geen openheid komt is er ook geen druk van buiten om het te stoppen. Het lijkt me terecht om je zorgen te maken over het gedrag van je broer.

Ik snap je aarzeling om het te bespreken, maar ik denk dat je daar wel goed aan doet. Ik raad je aan om de verantwoording vanuit je ervaring in ieder geval te delen met je broer en schoonzus. Er kan van alles gebeuren als je het gaat bespreken. Laat je daarom bijstaan door een onafhankelijk iemand die met je meedenkt. Om de dingen wel helder te blijven zien.En als je broer ontkent, kan het zijn dat je verdere stappen moet nemen zoals andere familie inlichten of een aangifte van misbruik overwegen. Dat maakt veel los en kan chaos in een familie geven.

Ik veronderstel dat je behoorlijk sterk bent. Je hebt een geheim altijd alleen gedragen. Toch raad ik je aan om je bij te laten staan.

Rien Geluk

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik