Alziend oog in bijbel

Ds. J.L. Schreuders / 1 reactie

Vraag

Ik zag laatst in een oude Bijbel (rond 1600) van mijn ouders een logo met een driehoek en een oog daarin (alziend oog?). Kunt uw mij uitleggen waarvoor dit dient en of dit wel een Bijbelse afbeelding is?

Antwoord

Beste vragensteller,

De afbeelding van een oog als heenwijzing naar de alwetendheid van de godheid is op zichzelf breder dan het christelijk geloof en wordt dan ook  meerdere keren in het heidendom gevonden. De Egyptenaren kenden het al als symbool voor de zonnegod Ra. Ook in de vrijmetselarij wordt het graag gebruikt.

Een oog in een driehoek is een verchristelijken van een eeuwenoud heidens symbool. De driehoek verwijst dan naar de triniteit van God en de alwetendheid van alle drie de Goddelijke personen. Op zichzelf juist. Zeker is het dat God alles ziet en dat Zijn ogen de ganse aarde doorwandelen. De Bijbel zegt echter dat wij God op generlei wijze zullen afbeelden. Dus ook niet als een oog in de driehoek. Als dat op sommige platen toch gebeurt, is dat minder juist. Nog minder juist is het om -zoals de Amerikanen doen- het te plaatsen aan de achterkant van hun een-dollarbiljet. Zelfs op een Bijbel zou ik het niet plaatsen, hoe goed het verder ook bedoeld  mag zijn. Een Bijbel van het jaar 1600 kan geen Statenbijbel zijn geweest. Die is er namelijk pas vanaf 1637. Ik weet  uiteraard niet welke bijbeluitgave het dan betreft.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L. Schreuders

Lees ook: 'Oog van Horus'

1 reactie
GnesioLutheraan
https://www.bijbelsdigitaal.nl/view/?bible=sv1637

Zie in de bovenstaande link een afbeelding van het voorblad van een uitgave van de Statenvertaling uit 1637. Op dat voorblad is de driehoek te zien, maar niet het oog. Zonder het oog lijkt de driehoek mij geen afbeelding van God, en dus nog wel verantwoord. Een afgebeeld (alziend) oog is problematischer, zoals ds. Schreuders al aangeeft.