Oog van Horus

Ds. J.L. Schreuders / 4 reacties

Vraag

Wat is het teken dat Jongbloed plaatst op het schutblad van de Bijbel boven de naam Jongbloed-Heerenveen? Het teken met de koe en het driehoekje boven in en de tekst “door God geleid is wel geweid.” Is het driehoek het Oog van Horus? Is de Jongbloed editie van de Statenvertaling een betrouwbare vertaling? Wordt deze gebruikt in bijvoorbeeld de HHK?

Antwoord

Beste vragensteller,

Op de vraag aangaande het teken op het schutblad op de uitgaven van Jongbloed kan ik geen antwoord geven. Dat zul je zelf bij Jongbloed na moeten vragen. Zij zullen je dat zeker kunnen en willen vertellen.

Aangaande de betrouwbaarheid van de Jongbloed-editie van de Statenvertaling kan ik antwoorden, dat die maar zeer weinig verschilt van de GBS-editie. Van minder betrouwbaar is wat mij betreft geen sprake. Ik heb haar altijd dooreen gebruikt naast die van de GBS en ik heb eigenlijk geen voorkeur. Zij wordt dan ook volgens mij in de HHK evengoed gebruikt als de GBS uitgave.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L. Schreuder

Naschrift redactie:

Uitgeverij Jongbloed reageerde via Twitter als volgt:

Lees meer artikelen over:

bijbelvertalingenilluminati
4 reacties
fluent
Dank jullie wel voor dit antwoord.
mieptruus
Het alziend oog word ook gebruikt in de wereldse muziek; lady gaga, beyonce, rihanna.
In films, in occultisme....
Madonna beeldde het ook uit in haat clips.
Bij big bang theorie zie je het in aankondiging van de serie:
https://www.youtube.com/watch?v=I7mH-fpjRDg (0:16)

Ik zet mijn vraagtekens bij dit oog, als het gebruikt word veel goddeloze doelen.
mieptruus
Sorry, haat bij Madonna moet zijn haar.
Mona
Het is wel een oud symbool, maar niet van oorsprong een christelijk symbool, zoals bijvoorbeeld het visje. Als je maar even zoekt op internet op het oog van Horus, kom je op allerlei (juist onchristelijke) clubs en groepjes uit, waarvan je als christen je verre wilt houden, zoals onder andere de vrijmetselarij.
Het teken van de koe en de tekst zijn zo mooi! Ik zou als ik Jongbloed was het driehoekje eraf halen. Gewoon, omdat het alziend oog in deze tijd geen christelijk symbool meer is, maar juist het tegendeel.