Menorah en Chanoeka

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

1. Waarom heeft iedereen het over de Menorah als een zevenarmigekandelaar terwijl het volgens Exodus 25:31 toch een zesarmigekandelaar is?

2. Waarom is in het Jodendom de Chanoeka (joodse overlevering) belangrijker dan de Menorah (Bijbel/Torah)?

Antwoord

De zevenarmige kandelaar of menora komt uit de Bijbel. In de ene opgaande koperen pijp moesten links drie en rechts drie pijpen gemaakt worden. Samen met de doorgaande pijp is dat dus zeven. Daarom staat in Exodus 25:37 zeven lampen. In de tabernakel stond één zevenarmige kandelaar, in de tempel stonden er tien (2 Kronieken 4: 7).

De Chanoeka is een negenarmige kandelaar (acht oliepitten of kaarsen die worden aangestoken door de losse middelste, de zogenaamde wachter). Deze kandelaar herinnert aan de inwijding van de tempel in 164 voor Christus. Meer hierover is te lezen in het artikel over Chanoeka op Wikipedia.

Een negenarmige kandelaar in de vorm van een Davidsster.

Het is mij onbekend dat in het Jodendom de chanoeka belangrijk zou zijn dan de menora. Dit lijkt mij niet te verdedigen.

Natuurlijk brandt de chanoeka tijdens het chanoekafeest, dit jaar van 10 tot en met 18 december 2020. De menora wordt als symbool voortdurend gebruikt en meestal ook voor iedere (!) sabbat aangestoken.

Ds. A. Jonker

Lees meer artikelen over:

(Messiasbelijdende) Joden