Het boek Henoch

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Het bijbelboek Judas refereert aan het apocriefe boek Henoch. Wat is de status van dit apocriefe boek? Pas heb ik een gedeelte uit het boek van Henoch gelezen. Het is echter een apocrief boek, d.w.z. niet opgenomen in de bijbelse Canon. Toch is de bijbelschrijver Judas ook geïnspireerd door het boek Henoch. In vers 14 ev. haalt hij het boek Henoch aan:

"...en van dezen heeft ook Henoch, de zevende van Adam geprofeteerd zeggende: Zie de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege al de harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben...".

Antwoord

De bijbelboeken zijn canoniek: we houden die voor het Woord van God. De apocriefe boeken hebben minder gezag, maar bevatten ook wel waardevolle gedeelten. Wanneer een bijbelschrijver zoals Judas een apocrief boek citeert, erkent hij daarmee de waarheid van dat gedeelte. Daarmee wordt nog geen uitspraak gedaan over de status van het totale boek Henoch. Vergelijk hiermee dat Paulus een heidense dichter citeert in Handelingen 17:28. Hij erkent daarmee de waarheid van de gedachte, maar laat zich niet uit over de dichter zelf of over diens overige werk.

Ds. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

apocriefcanoniek