In een kleur trouwen

Ds. W. van Weelden / Geen reacties

Vraag

In bepaalde kerkelijke gemeenten is het niet toegestaan om in het wit te trouwen. In veel andere gemeenten weer wel. Nu zie je vaak dat als een stel op wat latere leeftijd gaat trouwen, of een van beide/allebei voor de tweede keer trouwt, dat dit vaak in een kleur is. Dit is ook zo bij kerken waar wel in het wit getrouwd mag worden. Wat is hier de reden van?

Antwoord

Deze vraag is interessant omdat er twee verschillende opvattingen door elkaar lopen.

Waar in de kerk de kleur wit wordt aangezien als rein in de zin dat de zonde verzoend is en de mens bekeerd, wordt wit de uitstraling van de bijzondere band van Gods genadige betrokkenheid in geloof en bekering. Denk maar aan de witte klederen in Openbaring. Wanneer wit staat voor zoiets teers als het geheiligde, gereinigde, bekeerde geestelijke leven ligt het niet voor de hand om een witte trouwjurk aan te passen. Want de overgang van het leven met de HEERE naar het in de echt verbinden is dan wel een grote stap. Zijn de gehuwden bekeerd? Kortom, wit aangemerkt als uitstraling van geestelijk leven zorgt ervoor dat een witte bruidsjurk niet wordt toegestaan.

De andere opvatting is dat wit staat voor kuisheid. In het wit trouwen toont dat man en vrouw als maagd het huwelijk in gaan. Dan is wit niet een kleur die iets zegt over het geestelijke leven, maar over hoe de vrouw het huwelijk in gaat. Zo is het ook te begrijpen dat wanneer er sprake is van een tweede huwelijk wit geen optie meer is. De maagdelijkheid is verlaten en daarom trouwt men in kleur.

Ds. W. van Weelden

Lees meer artikelen over:

bruidsjurk