Reggae en Rastafari

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik weet weinig van de achtergronden van Reggae-muziek en het Rastafari-geloof. Wel merk ik in de muziekteksten hele duidelijke christelijke thema's. Kan iemand me wat meer vertellen over het Rastafari-geloof en hoe het zich verhoudt met het christendom?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Na een kleine zoektocht op internet is me e.e.a. duidelijk geworden betreffende het rastafari- (of ook wel Rasta)geloof. Reggae muziek is een uiting van dit geloof. Dit geloof vindt in Nederland steeds meer aanhang. Waarschijnlijk ben jij ook met zo iemand in aanraking gekomen.

Eerst wat informatie: Het Rasta geloof verbindt een aantal geloven met elkaar. Men gelooft dat Ra, de Egyptische god van de zon voor levenskracht zorgt. Ze geloven dat mensen niet anders zijn dan God, of zoals zij die noemen jah (afkomstig van Jehova). Hun God is dus eigenlijk mens. Binnen een menselijk persoon onderscheiden ze drie lagen:

1. de dierlijke laag, met passie en intuïtie
2. de laag waarmee de mens zijn emoties kan beheersen
3. de laag waarmee je vreedzaam kan omgaan met je innerlijke zelf.

Iemand die de derde laag bereikt wordt gezien als een god.  Men gebruikt weed en andere drugs om in hogere sferen te raken. Keizer Haile Selassie I, ook wel Ras Tafari (leeuwenkop, afgeleid van de leeuw van Juda) genoemd, had dit bereikt. Volgens de Rasta’s was hij een levende god. Haile Selassie betekent drie-eenheid, dit slaat echter op de drie lagen van de mens. Rastafari is een mix van allerlei geloven en er komen ook Bijbelse elementen in voor. Zo zien zij de buitenwereld als Babylon. Op Jamaica, waar veel Rasta’s wonen, kan men je precies vertellen dat als je elke dag een hoofdstuk uit de Bijbel leest, je drie en een half jaar erover doet om de complete Bijbel te lezen.

Wat betreft de Reggae muziek: een van de beoefenaars Bob Marley vond het tijdens een optreden perfect dat in ons land de drugs zo makkelijk verkrijgbaar was. Reggae muziek is te herkennen aan een bijzonder soort ritme en zoals je zegt bevat het soms teksten die lijken op Bijbelpassages.

Hoe moeten wij als Christenen dit geloof en deze muziek beoordelen? Ik denk dat we daar heel kort en duidelijk over kunnen zijn. Hoewel er Bijbelse gedachten in dit geloof zitten, toch moeten we zeggen dat de kerninhoud van de Bijbel ontbreekt in dit geloof. Ten diepste gaat het in de Bijbel altijd om Jezus Christus en om Zijn middelaarswerk. Lees bijvoorbeeld Lukas 24: 44 maar eens. Daar geeft Jezus dat zelf duidelijk aan. Dit geloof wijst, net als alle andere valse geloven, de verkeerde weg naar de verlossing, namelijk de weg van de zelfverlossing. De Bijbel wijst ons de weg naar de Verlosser. Zijn Naam is Jezus. Hij redt. Hij verlost ziel en lichaam. Zie H.C. zondag 1. Ik hoop dat je dat uit ervaring weet en anders kan het ook voor jou nog...

En wat betreft de muziek; muziek die een uiting is van een onbijbels geloof, hoeven we als Christen niet te beluisteren. Dat is geen muziek die gemaakt is tot eer van God. Er is zoveel muziek te verkrijgen die wel gaat over de God van de Bijbel. Als ik jou was, zou ik me daar maar bij houden. Daarnaast hebben wij over drugs ook een andere visie, maar dat zal duidelijk zijn.

Hopelijk is je zo meer duidelijk geworden. Zo niet, dan mag je dat gerust aangeven. Ik ben er bij dit antwoord vanuit gegaan dat je wel wat Bijbelkennis hebt, als dat niet zo is, wil ik je e.e.a. best nog een keer uitleggen.

Met vriendelijke groet, Michel van Heijningen