Niet in het wit trouwen

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Waarom mag je in sommige kerken niet in het wit trouwen?

Antwoord

Sommige kerken vragen aan de aanstaande bruidsparen dat de bruid niet in het wit gekleed zal zijn, maar dat haar bruidskleed bestaat uit gedekte kleuren. Een en ander heeft te maken met de visie op de mens. Door de zondeval heeft deze, in geestelijke zin, een zwart hart gekregen. Daarom is het niet gepast om in het wit, althans in heldere kleuren, gekleed te gaan, omdat het kleed vertolkt hoe de mens is. Zeker is het ons inziens niet verkeerd om dat de mens voor te houden, en dat niet alleen aan bruidsparen die trouwen gaan, maar in de zondagse prediking aan heel de gemeente. Zelf willen we er voor pleiten dat bij die huwelijken, waar het om een gedwongen huwelijk gaat, dat de bruid, als teken van rouw, in het donker gaat.

Overigens hebben we er voor onszelf geen moeite mee, wanneer in andere gevallen dan het bovenstaande, de bruid in het wit gekleed gaat. Rijker zal het zijn wanneer we ons overkleed mogen weten met het kleed van Christus' gerechtigheid. Het gaat hier om een geestelijk gebeuren waarin een aan schuld ontdekte zondaar door de weg van wedergeboorte krijgt te geloven dat alle zonden zijn vergeven in en om het bloed van de Heere Jezus Christus. En aan deze gebeurtenis gaat vooraf het proces van het geestelijk in het zwart gaan vanwege de zonden. Zoeken we dat te beleven om met de vergevende liefde van de Heere Jezus overdekt te worden, dan zullen we geestelijk witter zijn dan wit en eens mogen ingaan in de hemelse bruiloftsvreugde voor de troon van het Lam.

Je Gods zegen toegebeden en bedankt voor de vraag,

Ds. J. van Rossem

Tags in dit artikel:

bruidsjurk