Geen witte trouwjurk, wel lichte kleur

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Bij de Oud Ger. Gem. of Ger. Gem. in Ned. mag je niet in een witte trouwjurk trouwen. Waarom dan wel in een lichtroze of lichtblauwe? Dat scheelt toch bijna niks?

Antwoord

Ik kan eigenlijk heel kort zijn: omdat de synode deze richtlijn aan de gemeenten heeft verstrekt. Dat weten de bruidsparen waar zij aan te houden hebben. En is er wat dit betreft een overeenkomst onder elkaar.

Het gaat dus niet om een wit bloesje of zo, maar om de bruidsjapon. In de prediking wordt uitleg gegeven betreffende het witte kleed van de gerechtigheid van Christus waardoor een zwarte bruid, zonder vlek of rimpel is in de ogen Gods. Hij ziet hen aan in Christus, de Zielbruidegom. Dat spreekt van Gods heiligheid en zuiverheid in Hem voor Zijn bruid. Met een trouwjurk wordt daar snel verbinding mee gelegd. Om onder andere spraakverwarring te voorkomen heeft men dit besluit  genomen.

Ik zag in het Adullamblad een aantal trouwfoto’s om “u” tegen te zeggen. Zo schitterend en mooi, daar kan geen witte jurk aan tippen. Maar smaken verschillen, nietwaar?

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

bruidsjurk