Stof zult gij eten

Ds. A.J. Schalkoort / 19 reacties

Vraag

In Genesis 3:14 staat: “Toen zeide de HEERE God tot die slang: Dewijl gij dit gedaan hebt, zo zijt gij vervloekt boven al het vee, en boven al het gedierte des velds! Op uw buik zult gij gaan, en stof zult gij eten, al de dagen uws levens.” Slangen eten toch geen stof? Tweede vraag: Is er bekend wat er met de hof van Eden gebeurd is?

Antwoord

De slang moet voordat hij vervloekt werd, een andere gedaante gehad hebben volgens sommige verklaarders, o.a. Keil-Delitzch. Toen God hem vervloekte werd de slang diep vernederd doordat hij kruipend over de aarde zich moet voortbewegen. Natuurlijk eet de slang geen stof, maar stof eten wil zeggen dat de slang zijn voedsel uit het stof opneemt omdat hij over de aarde kruipt. Kortom de vervloeking van de slang betekent de diepste vernedering van dit diersoort.

De slang is symbool van de duivel. De satan wordt en is door de Heere overwonnen door het volbrachte werk van de Heere Jezus. Dat is ook de betekenis van de moederbelofte: het vrouwenzaad zal de kop van de slang (=de duivel) vermorzelen. Dat is een groot wonder dat de Heere de vijand naar wie wij in het Paradijs luisterden, heeft overwonnen opdat wij door Christus het eeuwige leven ontvangen. Dan gaan wij de duivel en zijn werken haten en bidden om verlost te worden van de boze. Met het oog daarop zal een christen ook een afkeer van slangen hebben. Persoonlijk begrijp ik niet hoe mensen deze als huisdieren kunnen houden.

Verder, wat er met de Hof van Eden is gebeurd: we moeten bedenken dat de zondvloed een geweldige verandering van de aardoppervlakte heeft veroorzaakt en dat het gebied waar eens het Paradijs was, totaal verwoest is. Ook daarin moeten wij leren dat we hier geen blijvende stad hebben. Een paradijs op aarde zullen wij nooit vinden. Ons verlangen moet zijn naar het Paradijs boven waar Christus zal zijn alles en in allen.

Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

paradijsslangzondeval
19 reacties
QuadCoreInside
Misschien zijn de enorme hoeveelheden olie in het Midden-oosten wel een overblijfsel van de planten uit de hof van Eden. Gooi je elke week een beetje paradijs in je auto :-)
Tante Pollewop
Tja. Er leven ook slangen in bomen en in de zee. Laat ik het daar maar bij houden, anders zeg ik iets dat in strijd is met het antwoord van de deskundige. :)
Gerard
Interresant detail: bij slangen is de tong een belangrijk zintuig waarmee ze dingen waarnemen. Tijdens dit constant 'voelen' met hun tong nemen ze heel wat stofdeeltjes binnen.
lrns
Nog een interessant detail: veel slangen hebben nog overblijfselen van poten en zelfs heupen. Nou zal dit door de gemeente hier vast geïnterpreteerd worden als bewijs vóór het hof van eden/appel verhaal (waarom zijn ze niet helemaal weggehaald, als je toch bezig bent...?), maar evolutie legt wederom haarfijn uit waarom de slang deze niet meer nodig heeft. En verleiding heeft daar niet veel mee te maken. Over miljoenen jaren zullen ook deze zinloze appendices weggeevolueerd zijn.
rotterdam
Wat heel vreemd is - van slangengif worden medicijnen gemaakt, sommige culturen eten slangen als voedsel, slangenvel vindt zijn toepassing in de kledingindustrie.
Zou het symbool van de duivel nuttig kunnen en mogen zijn ?
Daarbij is de slang het beeld van geneeskracht. Zo leeft ze nog voort als esculaapteken

Micha 7 ; 17 Zij zullen stof likken als de slang en de vernedering van de slang in Genesis is beeldspraak, dat lees je vaak in de Bijbel, ook de velden van Juda zullen niet letterlijk "in de handen klappen"
vlokje
Aha, dat is waar ook. Alles wat we niet kunnen plaatsen is beeldspraak...
Er eten zoveel dieren stof, volgens mij eten ook veel insecten stof. Stof is meer dan het lijkt, het zit vol mijten en eitjes, uiterst voedzaam voor sommige dieren.

Nog een interessante vraag: Wat was er voor de zondeval buiten de hof van Eden, iets volmaakts maar geen paradijs?
rotterdam
@vlokje - sorry maar dit is onjuist - slangen zijn zonder uitzondering, carnivoren.
mluther
En hoe zit het dan met Mozes die de koperen slang in de woestijn gemaakt heeft? Wie zag op de koperen slang, die genas. Niet te weinig wordt de slang in dat bijbel gedeelte met Christus. Als de slang dan het symbool van de duivel is, zou God dat toch niet gebruiken om mensen te genezen?
mluther
* bijbel gedeelte met Christus * - moet zijn - bijbel gedeelte vergeleken met Christus
Daniel
Wanneer God de aarde, de dieren en de mensen geschapen heeft, komt er een moment dat de vrouw verleid wordt door de slang (Gen. 3 : 1). Zij eet van de vrucht van de boom der kennis des goeds en des kwaads, de boom in het midden van de Hof van Eden, de boom waarvan de mens van God niet mag eten (Gen. 2 : 17; Gen. 3 : 2, 3). En zij geeft van de vrucht ook haar man te eten (Gen. 3 : 6). En daarmee zondigen zij. Hiermee begint het hele proces van zonde, degeneratie, dood en verderf. We spreken ook wel van de zondeval.

@vlokje, wat denk je, is de vrouw (Eva) net zo slecht als de slang of zijn vrouwen makkelijk te verleiden. Er staat niet dat haar man zondigde.
Samanthi
@mluther, dat was ook het eerste wat ik mij opkwam. Zoals de slang verhoogd werd zo moet ook Christus verhoogd worden.
Dus ja het antwoord is heel eenzijdig, dit zal wel geknipt worden, maar het is echt zo.
Gerard
De kopen slang van Mozes genas niet. Jezus wordt ook niet met deze slang vergeleken. Waar het om ging/gaat in beide gevallen is geloofsgehoorzaamheid.
Jvslooten
@vlokje

Over je vraag over wat er buiten het paradijs was.. inderdaad iets volmaaktst, maar geen paradijs. Het paradijs was een (ommuurde) tuin/hof/park, -volgens sommige uitleggers zelfs een soort stad-; buiten het paradijs was het zoals God gezegd had: zeer goed. Zaaddragend gewas naar zijn soort en bomen die vrucht dragen, krioelende levende wezens waarvan het water wemelt en vogels die talrijk vertegenwoordigd waren.
Jvslooten
@Daniel

Hoi Daniel, je gaat nu echt even de mist in.. er staat wel degelijk dat de man zondigde. Sterker nog: niet de zonde van Eva, maar de zonde van Adam was de reden dat de aarde en alles daarop vervloekt is. Zo staat het in de bijbel: ''...en haar man, die bij haar was, at ervan'' (gen3:6) en in vers 17: ''.. en tegen de man zei Hij: de aardbodem is omwille van u vervloekt''. Paulus herhaalt dit nog in Romeinen 5: ''Daarom, zoals door één mens de zonde in de wereld is gekomen...''
Jvslooten
@mluther

Het ging om een slang, omdat dat het kwaad was waar men van verlost moest worden. Je ziet iets vergelijkbaars gebeuren bij de filistijnen (1Samuel6); zodra ze getroffen worden door gezwellen en muizenplagen maken ze gouden beeldjes van gezwellen en muizen. Het was duidelijk niet de bedoeling dat de slang vereert werd.. later wordt de slang hierom ook door Hizkia vernietigt. De slang werd juist -door hem op een paal te stellen- vervloekt.. ''Een gehangene is namelijk door God vervloekt.'' (DEU31:23)
rotterdam
@Gerard ; de tekst is ; Toen zond de HEERE gifslangen onder het volk; die beten het volk, en er stierf veel volk uit Israël. En het volk kwam naar Mozes toe. Zij zeiden: Wij hebben gezondigd, want wij hebben tegen de HEERE en tegen u gesproken. Bid tot de HEERE dat Hij de slangen van ons wegneemt. Toen bad Mozes voor het volk. En de HEERE zei tegen Mozes: Maak u een gifslang en zet hem op een staak. Het zal gebeuren dat ieder die gebeten is, in leven zal blijven, als hij daarnaar kijkt.
Toen maakte Mozes een koperen slang en zette hem op de staak. En het gebeurde als de slang iemand beet dat hij naar de koperen slang keek en in leven bleef.

mluther bedoeld uiteraard ; Als de slang dan het symbool van de duivel is, zou God dat symbool toch niet gebruiken om mensen te genezen?

Overigens zegt de tekst " Het zal gebeuren dat ieder die gebeten is, in leven zal blijven, als hij daarnaar (de slang dus) kijkt". Waarom zou God dit gebruiken als het over geloofsgehoorzaamheid gaat ?
Samanthi
@Gerard
Johannes 3:14 En zoals Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet de Zoon des mensen verhoogd worden,
15 opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

wel dus
mluther
@rotterdam Dat bedoel ik inderdaad. Er valt natuurlijk veel meer over te zeggen. Echter denk ik dat het niet gaat, omdat er bepaalde dingen in strijd zullen zijn met het antwoord.
mluther
Laat ik er dit over zeggen, de duivel heeft de slang gebruikt om Adam en Eva tot zonde te verleiden. Met die reden is de slang vervloekt, maar verderop in Genesis wordt datzelfde over het aardrijk gezegd. Is daarmee het aardrijk dan opeens een symbool van de duivel geworden? Datzelfde geld voor iemand die bezeten is van de duivel. Staat de mensheid daardoor opeens gelijk aan de satan?