Herverkiesbaar als diaken en kandidaat als ouderling

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Kan een diaken die aftredend maar herkiesbaar is en door de gemeente stilzwijgend herkozen wordt (zoals dat vanaf de kansel werd meegedeeld) omdat er door de gemeente geen tegenkandidaten zijn ingediend, tegelijkertijd bij dezelfde verkiezingsavond ook kandidaat gesteld worden voor ouderling binnen de HHK? Kan het, wanneer je als je als diaken aftredend maar herkiesbaar wilt zijn en je dan door de gemeente  stilzwijgend gekozen wordt, dat je dan daarnaast -wanneer de gemeente je tijdens de stemmingsvergadering ook kiest voor ouderling- je dan bedankt voor diaken en je verkiezing als ouderling aanneemt? In de kerkorde kan ik het zo snel niet terugvinden.

Antwoord

Beste vragensteller,

Niet alles staat in de kerkorde. Zo ook dit niet. Gewoonlijk is het zo dat als een diaken op dubbeltal voor ouderling wordt gesteld en hij niet verkozen wordt, hij dan diaken blijft. Aangezien er blijkbaar geen andere aanbeveling in zijn vacature als diaken was ingediend kan dat ook. Op het moment dat de kerkenraad de aanbeveling bespreekt bij het stellen van de dubbeltallen weet de kerkenraad of er een andere kandidaat voor hem is genoemd. Is dat wel zo dan zal eerst een stemming moeten worden gehouden over zijn herverkiezing als diaken. Op dat moment zou hij dus niet op dubbeltal voor ouderling kunnen worden gesteld want je kunt niet op twee dubbeltallen tegelijk staan. Aangezien dat blijkbaar niet het geval is geweest en de kerkenraad hem dus in dezelfde vergadering als waarin de dubbeltallen gesteld werden herkozen kon verklaren als diaken is er geen kerkordelijk probleem om hem te stellen op het dubbeltal voor ouderling. Wordt hij gekozen, dan dient hij zelf te beslissen of hij dit ambt aanvaardt of dat in het diakenambt blijft. Zo hij bedankt, dan blijft hij gewoon diaken.

Helaas wordt wel door de gang van zaken zoals genoemd de indruk gewekt dat het diakenambt een opstapje is naar het ambt van ouderling. Dat is het natuurlijk niet want de ambten zijn gelijkwaardig. Voor de volledigheid vermeld ik dan ook, dat als iemand ouderling is en hij op dubbeltal voor diaken wordt gesteld, precies hetzelfde geldt als hierboven beschreven. Overigens is het ook zo dat je maar tweemaal herkozen kunt worden voor je niet meer herkiesbaar bent en dat daarbij de perioden waarin je in het andere ambt gediend hebt gewoon meetellen.

Hartelijk dank voor je vraag,
Ds. J. L. Schreuders, Urk

Lees meer artikelen over:

ambtsdragerkerkordetweetal