In deze vragenrubriek zijn er vragen beantwoord over geslachtsgemeenschap tijden...

Ds. M.A. Kuyt / Geen reacties

Vraag

In deze vragenrubriek zijn er vragen beantwoord over geslachtsgemeenschap tijdens het ongesteld zijn. Nu wilde ik deze vraag graag stellen aan een dominee. In de Bijbel staat toch dat dit niet mag omdat je dan onrein bent?

Antwoord

Inderdaad is er sprake van onreinheid volgens de cultische wetgeving van het OT, wanneer een vrouw ongesteld is. Gemeenschap is dan ook niet geoorloofd volgens het boek Leviticus. In “Tekst voor Tekst , De Heilige Schrift kort verklaard en toegelicht”, lezen we bij Leviticus 15:19-24: “Menstruatie. Gedurende zeven dagen is de vrouw cultisch onrein, vooral vanwege het bloedverlies. In die periode is echtelijk verkeer volgens vs.24 sterk verontreinigend, volgens 18:19 verboden en volgens 20:18 strafbaar.”

Nu wordt wel eens opgemerkt dat het verbod op echtelijke verkeer alleen gezien moet worden tegen de cultische achtergrond van Israëls godsdienst. Omdat het cultische voor ons niet meer maatgevend is, zijn -in die visie- de genoemde bijbelteksten dan ook niet meer van toepassing voor onze tijd. Evenwel is het de vraag of de genoemde teksten alleen vanuit hun cultische achtergrond gelezen moeten worden. R. K. Harrison in “Tyndale Old Testament Commentaries” zegt bij Leviticus 18:19: “Carnal relations with a woman during her menses had been prohibited earlier on the bais of ceremonial uncleanness (Lv.15:24), but here are regarded as a moral offence, and would be punished accordingly”(Lv.20:18). Dus gemeenschap tijdens de menstruatie is volgens hem een morele zonde volgens zijn uitleg van Lev.18:19. In Ezechiël 22:10 wordt het als één van de zonden van Jeruzalem aangemerkt dat men zich in die stad vergrepen heeft aan degene, “die onrein was door afzondering”. Gemeenschap met een vrouw, die menstrueert, is moreel niet verantwoord. Om nog maar niet te spreken over de bezwaren van hygiënische aard gezien het bloedverlies.

We kunnen ons dan ook vinden in wat  Dr. A. C. Drogendijk in zijn boek “Man en vrouw, vóór en in het huwelijk”, Kok Kampen schrijft: “Gedurende de menstruatie is het beter om geen seksuele gemeenschap te hebben. Vooreerst is er een esthetisch bezwaar; de cultuurmens heeft nu eenmaal een afkeer van bloed. En in de tweede plaats kunnen door de geslachtsomgang tijdens de menstruatie de bloedingen versterkt worden. Neemt men voorts in aanmerking, dat in deze periode bij de coïtus gemakkelijker dan anders kleine verwondingen kunnen ontstaan met verhoogde kans op infectie, dan is het duidelijk, dat onthouding gedurende de maandstonden gewenst is, zij het voor volkomen gezonde echtgenoten niet absoluut noodzakelijk. De gedwongen onthouding heeft tevens het belangrijke voordeel, dat de zo noodzakelijke zelfbeheersing in het huwelijk die in tijden van zwangerschap of ziekten gedurende langere tijd vereist wordt, als vanzelf wordt aangekweekt. Hieruit blijkt tevens van hoe grote hygiënische betekenis de voorschriften waren, die God in der tijd aan Israël gaf, toen alle geslachtsomgang tijdens de menstruatie verboden werd (Lev.18:19). Wel is waar hebben de cultische voorschriften in het boek der Priesterordening, waaronder de huwelijkswetten uit Leviticus 18 ressorteren, in de eerste en voornaamste plaats een godsdienstige strekking, namelijk bevordering der heiligmaking en het plaatsen van Israëls God in het alles beheersende middelpunt. Maar dit neemt niet weg, dat aan deze rechtsregels ook een hygiënische betekenis mag worden toegekend.”

Drogendijk wil niet spreken van een absoluut verbod, maar gezien de cultische, morele en hygiënische bezwaren, alsmede de bijbelse plicht om de intieme samenleving van man en vrouw voor Gods Aangezicht te heiligen, is het niet wenselijk, dat geslachtsgemeenschap plaatsvindt tijdens de periode dat de vrouw ongesteld is.

Ds. M. A. Kuyt, Huizen