Films met geweld

Redactie Refoweb / 11 reacties

Vraag

Ik zit in een rolstoel en kan niet veel anders dan computeren en naar films kijken. Doe ik God verdriet door het kijken naar films met geweld er in?

Antwoord

11 reacties
RinusK
Onderzoeken van Gods Woord, overdenken wat de Heere je aan zegeningen schenkt dag aan dag, luisteren van een preek, allemaal zaken die veel zinvoller zijn. In plaats van je af te vragen of je een bepaalde (soort) film wel of niet mag kijken is het veel beter om (al begin je maar met je verstand) de Heere te zoeken.
Als je werkelijk wilt weten waarmee je de Heere verdriet doet, dan moet je dat zoeken in de Bijbel, dat Woord kan wijs maken tot zaligheid.
hans0166
@RinusK
vraagje... zit jij in een rolstoel?
Is jouw levensruimte gereduceerd tot een paar vierkante meter .. en dat is alles?...

Je weet helemaal niets van deze persoon en je vertelt doodleuk dat ie maar hele dagen in de bijbel moet gaan zoeken.
Je helpt mensen hier niet mee, je drijft ze de psychiatrie in.
RinusK
@hans, heb je de linkjes bekeken die de refoweb redactie terecht als antwoord geeft?
De mens is geschapen om God de eer te geven die Hem toekomt, daar kun en mag je niets aan af of toe doen. Wat doe je met je tijd? Het is nu nog genadetijd, je mag een ander toch oproepen om de Heere te zoeken? Misschien niet sociaal wenselijk, maar wel het belangrijkste in een ieders leven!
Niagara
Ik weet niet hoeveel je nog kunt in je rolstoel. Kun je alleen je benen niet gebruiken of ook je handen niet? Heb je manieren om grotere afstanden af te leggen zoals een aangepaste fiets of auto of ben je afhankelijk van taxi's? Heb je veel begeleiding? Ga je veel het huis uit of zit je alleen maar thuis?
In een rolstoel zitten kan zeer beperkend zijn, maar het verschilt nogal per handicap, welke hulpmiddelen je hebt én hoe je ermee omgaat hoe beperkend het in de praktijk is. Als je de mogelijkheid hebt zou je via de kerk misschien andere mensen die ziek, arbeidsongeschikt, met kinderen, met pensioen of om andere reden thuis zitten kunnen vinden om te bezoeken of om jou te bezoeken. Vraag om mensen te vinden desnoods hulp aan je ouderling of predikant. Ook als je in een rolstoel zit kun je voor andere mensen van betekenis zijn, misschien dan niet praktisch maar wel sociaal. Er zijn genoeg ouderen die eenzaam zijn en hun huizen hebben vaker rolstoeltoegankelijkheid.
Daarnaast raad ik je ook aan om inderdaad in plaats van vechtfilms preken te luisteren, zinvolle documantaires te kijken (je hebt er heel wat gratis via de NPO), christelijke muziek te luisteren, boeken te lezen etc voor je ontspanning. Als het mogelijk is misschien ook gewoon af en toe een blokje om met iemand of alleen.
Natuurlijk zijn bijbellezen en bidden goed en belangrijk, maar om dat de hele dag lang te doen zal je vermoeien. Er zijn ook veel andere manieren om godsdienstig bezig te zijn die dat in het eerste opzicht misschien niet lijken. Genieten van de natuur (in het echt of op tv), contacten met andere mensen, kunst, maatschappijbewust worden, iets creatiefs doen, muziek maken of luisteren, een sport als bijv rolstoelbasketbal als je daar de mogelijkheid toe hebt, alles wat je doet wat niet zondig is kan je dankbaar en in bewustzijn van Gods goede gaven doen. Of iets wat je doet God eert ligt niet zozeer aan de activiteit als wel om je hartsgesteldheid, je motieven. Als je dicht bij God leeft wil je graag Zijn wil doen. Zijn wil is echter niet alleen: dit mag niet dat mag niet, je moet dit en je moet dat. Zijn wil is een relatie met jou, dat je in contact met Hem leeft. Ook onder het tuinieren of koken of eten of bezoeken van mensen. Dus ga er lekker op uit, en dank God voor de mooie dingen die je opmerkt. Wissel dat af met ontspanning thuis, waarbij je ook God dankt dat je mag ontspannen. Dat hoeft echt niet groots of lang te duren. Je kunt een vast zinnetje bedenken dat je bidt op het moment dat je God wilt betrekken, zoals : 'Dank U wel dat ik hiervan mag genieten.' Of 'Wat fijn dat U mij ... geeft.' Dan hoef je niet heel hard na te denken over wat je moet bidden waardoor je niet meer kunt genieten van waar je mee bezig was, maar kun je juist meer genieten van je activiteit omdat je het deelt met God.
Lekkerbek
Het is niet zo dat als je in een rolstoel zit er ineens andere "regels" gelden. Het feit dat je in een rolstoel zit geeft niet de doorslag of je dit mag doen, al wat je doet, doe het tot eer van God.
Er blijft zoals hierboven ook geantwoord is nog heel veel over wat je wel kunt! Bovenal zoek de Heere en leef!
Naast je werk of studie zijn er lege momenten. Maar die hoeven niet leeg te zijn, onderzoek Gods Woord!
Geef je op als leidinggevende van bv een jeugdvereniging, je kunt dan tijdens de lege momenten inleidingen of activiteiten voorbereiden.
Of doe ander vrijwilligerswerk, bijna iedere kerkelijke gemeente heeft een opzet waarbij je hulp kunt vragen en hulp kunt bieden. Je zou bv mensen op kunnen zoeken die eenzaam zijn, of als bv de financiën jouw ding is anderen helpen met bv belastingaangiftes, of voor een ander koken etc. Je kunt je inzetten voor een vereniging voor mensen met een lichamelijke beperking als ervaringsdeskundige. Dit kan ook bv achter de computer maar dan gebruik je deze op een verantwoorde manier.
Geloof me, ik kom tijd tekort, en ik zit in t zelfde "schuitje" :-).
Sammie2016
Geweld kan toch geen vermaak worden genoemd!
Het is destructief voor de mens(elijke geest), het dooft je gevoelens en maakt je ongevoelig en misschien zelf wel agressief.

De ware God haat geweld: (Ps 11:5) Jahweh zelf onderzoekt zowel de rechtvaardige als de goddeloze, En al wie geweld liefheeft, haat Zijn ziel stellig.
of
Spr 6:16-19 .. Er zijn zes dingen die Jehovah werkelijk haat; ja, zeven zijn verfoeilijk voor zijn ziel: 17 hovaardige ogen, een leugentong, en handen die onschuldig bloed vergieten, 18 een hart dat schadelijke plannen smeedt, voeten die zich haasten om naar het slechte te snellen, 19 een valse getuige die leugens opdist en een ieder die twisten ontketent onder broeders.

Iemand wordt pas echt gelukkig als hij/zij in contact komt met de bron van het leven bijv. door Zijn woord te lezen/onderzoeken en toepassen ..

Psalm 1:1-3 .. Gelukkig de mens die niet volgens het advies van slechte mensen wandelt,
die niet op het pad van zondaars staat
en die niet bij spotters zit.
2 Hij vindt vreugde in de wet van Jahweh
en leest zijn wet met gedempte stem, dag en nacht.
3 Hij zal zijn als een boom geplant aan waterstromen,
een boom die op de juiste tijd vrucht draagt,
waarvan de bladeren niet verdorren.
Hij zal slagen in alles wat hij doet.

succes
Ghtje
Hallo,

Deze vraag kwam van mij.
Ik heb helaas de ziekte van Duchenne. Dit is een progressieve spierziekte, dit houdt in dat ik op dit moment mijn benen helemaal niet meer kan bewegen, mijn armen niet kan optillen, mijn handen nog wel kan gebruiken en ik 's nachts zelfs aan een beademingsmachine moet.
En dat ik dus steeds minder ga kunnen. Ik ga er 's zomers veel op uit met mijn elektrische rolstoel.
In de winter gaat dit echter niet. Omdat ik dus met ademhalingsproblemen zit, is het heel gevaarlijk als ik ziek(verkouden) wordt.

's Middags speel ik vaak spelletjes op de computer of ik monteer filmpjes die ik 's zomers maak met mijn drone.
's Avonds ben ik echter te moe om nog iets actiefs te doen.

voorheen keek ik alles maar.

Wat kan ik kijken?
Lekkerbek
Hoi, wat je kunt kijken ligt helemaal aan je eigen normen en waarden! Dat kan een ander niet voor je beslissen! Ik kijk zelf geen films, ik heb daar echt grote moeite mee. Maar dat kan ik niet een ander opleggen. Een vriendin van mij zegt altijd: "je kunt alles kijken waar je de 10 geboden naast kunt leggen. En dan blijkt dat je dus zeer weinig kunt kijken!"
Ik kan je dus geen raad geven, niet in de laatste plaats omdat mijn hart naar andere zaken uit gaat.
Ik ben wel blij dat je niet zomaar alles wil kijken, toch hoop en bid ik dat de Heere je andere verlangens gaat geven!
Ik wens je in je moeilijke weg Gods nabijheid toe!
Gerard
Hoi Ghtje,

Ik weet niet hoe oud je bent en wat voor jou geschikt is dus ik vind het moeilijk iets concreets te noemen, maar zoals je misschien wel bekend is zegt de Heere Jezus in Mattheus 6:33 "Zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en alles wat je verder nodig hebt zal je erbij gegeven worden". Het belangrijkste van alles is te zitten aan de voeten van de Heere Jezus, Hem te leren kennen en naar Hem te luisteren, zoals Maria deed in Lukas 10. Als Martha druk is met van alles en nog wat zegt de Heere Jezus:"Martha, Martha, u bent bezorgd en maakt u druk over veel dingen. Slechts één ding is nodig. Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat niet van haar zal worden afgenomen."

Je bent beperkt in je kunnen, maar je hoeft niet je tijd te verdoen met films kijken. Ik besef dat ook moeheid je parten kan spelen maar misschien zijn er toch van allerlei dingen die je doen kan in dit "zoeken van het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid", dat wil zeggen daarmee bezig te zijn. Er zijn zoveel video's op het Internet die het waard zijn om te kijken en waar geestelijke opbouw in zit. Helemaal als je een beetje engels kan, en omdat je films kijkt ga ik ervan uit dat je in ieder geval een beetje engels kan, dat je door te oefenen verder kan ontwikkelen. Ook zijn er enorm veel hoorboeken tegenwoordig, boeken die worden voorgelezen, ook veel goede boeken, ook gratis via youtube. En natuurlijk kan je met een goede Text-To-Speech Narrator op je computer ook allerlei e-boeken laten voorlezen, wat minder vermoeiend is dan zelf te lezen. Ik maak daar zelf ook veel gebruik van.
Er is van alles te vinden op het Internet en daar zijn zeker ook dingen bij die geschikt zijn voor jou. Als je wilt wil ik wel proberen je helpen dingen te vinden.

Verder kan je natuurlijk ook allerlei documentaires kijken, afhankelijk van je interesses. Verder zijn er ook wel allerlei audioboeken en hoorspelen die niet problematisch zijn, zoals 'The Wind in the Willows' (De wind in de wilgen) en dergelijke.

Verder kan je natuurlijk muziek luisteren, rijke muziek met inhoud, ga daarbij eens op een muziekale zoektocht en leer allerlei muziek kennen die je nu nog niet kent.

Zo maar een aantal ideeën. Ik geloof dat er zeker dingen te vinden zijn die bij jou passen en waar je veel meer aan hebt dan aan films kijken.

Ik geloof zelfs dat het mogelijk is dat je een nuttig instrument voor God zou kunnen worden, want het zijn juist vaak mensen die zwak zijn die het grootste getuigenis geven. Zoals de Heere tegen Paulus zei: "Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht". Denk daar ook eens over na en leg dat voor de Heere Jezus neer in gebed. Misschien dat als je dat pad op gaat dat er naar een proces van leren en rijpen wel allemaal deuren voor je open gaan, waar je nu nog helemaal niet aan denkt.

Als je moeite hebt wat te vinden, wil ik je graag helpen proberen dingen te vinden die geschikt zijn voor jou. Stuur dan even je email adres aan refoweb met het verzoek om het verder aan mij door te sturen en dan sturen zij het wel aan mij door.

Om te beginnen, voor het geval je dat nog niet kent, zou je eens kunnen kijken bij geloofstoerusting
https://www.youtube.com/user/geloofstoerusting/videos

Sterkte en een hartelijke groet,
Gerard Slurink
Prisma23
Een aantal jaren heb ik besloten om geen films meer te kijken waar geweld in voorkomt, dus geen schieten, slaan, andere mensen verwonden of doden.
Een uitzondering is als het geweld namens de overheid wordt gebruikt, leger / politie dus. Maar ook dan moet het niet te bloederig zijn. Verder moet het geweld dan ook niet verheerlijk worden maar slechts functioneel zijn.

Er vallen dan heel wat films en series af!

Maar ik met ontzettend blij / dankbaar met deze keuze.

Het doden of verwonden van andere mensen kan en mag nooit een middel zijn voor mijn ontspanning.

Het vasthouden aan deze keuze valt mij niet lastig omdat het duidelijk is. (voor mijzelf althans..)
Roady777
Als het mag, dan wil ik mijn eigen ervaring delen met het kijken naar bepaalde zaken.

In mijn 16 jaar als wedergeboren Christen heb ik ontdekt dat er een paar dingen zijn die ik maar beter kan vermijden.
Pornografie
Media waarin gevloekt wordt.
Media waarin bloed en kogels voorkomen. Geweld dus.

Sowieso heb ik mezelf beperkt in het kijken naar media. Televisie kijk ik al jaren niet meer. Niet omdat dit niet zou mogen of dat het me is opgelegd, ik heb er geen behoefte meer aan. De media werkt erg verleidend op diverse vlakken en het heeft me vaak de vrede met God gekost.
Als ik een geweldfilm bekijk geniet ik van de spanning, maar de dag erna voelt het als verlies. Die beelden blijven op m'n netvlies plakken. Bloed en kogels.
Wat heb ik eraan, denk ik dan? En waarom keek ik dan?
Gewoon: sensatie. Even niet op God gericht hoeven zijn. Maar later heb ik daar dus spijt van. zodoende kijk ik zelden nog naar geweld. En ik voel me er prima bij.

Ik denk dat er vele betere dingen zijn om naar te kijken.
Christelijke films, opwekkingsmuziek/videoclips, goede boeken.
Gewoon stil zijn. Als je van schrijven houdt, kun je bemoedigingen schrijven naar mensen die ziek zijn. Of je kunt gewoon leren stil te zijn voor God.
Je kunt God ook bidden wat je voor Hem kunt betekenen. De relatie kan een mooie diepgang krijgen op die manier.