Speelfilms met normale boodschap

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Hoe moeten we tegen speelfilms aankijken waarin de boodschap niet verkeerd is?  Het gaat me dus om het feit dat er acteurs nodig zijn om dit product te maken. Ik zou het fijn vinden om mijn kinderen zo nu en dan een film te laten zien, maar ik weet niet of dit Bijbels gezien verantwoord is. Ik heb wel het idee dat de hele refo-wereld de dvd dankbaar geaccepteerd heeft en er veelvuldig gebruik van maakt. Kan iemand hier iets over zeggen of is hier iets over geschreven?

Antwoord

Jouw vraag kort samenvattend lijk je te vragen: is film op zichzelf Bijbels verantwoord? Deze vraag zal ik dan ook proberen te beantwoorden. Eerst een opmerking over jouw voorlaatste zin: “Ik heb wel het idee dat de hele refo-wereld de dvd dankbaar geaccepteerd heeft en er veelvuldig gebruik van maakt”. Het feit dat de reformatorische wereld de dvd dankbaar heeft geaccepteerd en veelvuldig gebruikt, wil nog niet zeggen dat het daarom verantwoord is! Integendeel, ik zie ook dat in de reformatorische wereld de dvd hoogtij viert, maar dit vervult mij met grote zorgen: juist omdat dvd-spelers (of dvd-schrijvers) vaak op de computer zitten en zo veel puur vuil het huis -onopgemerkt voor ouders- kan binnenkomen. Maar dat over jouw laatste opmerking.

Om terug te komen op de vraag, een belangrijke vraag is wat is de intentie van de makers van de film en wat is de intentie van de kijkers van de film. Je stelt in je vraag “waarin de boodschap niet verkeerd is”. Ik zou het in Bijbels licht willen omdraaien, namelijk “is de boodschap goed?”. Met goed bedoel ik “tot eer van God”. Dit lijkt heel eng en nauw, maar dat is het niet. Er zijn verschillende plaatsen in de Bijbel waar deze kwestie ter sprake komt. Allereerst in 1 Korinthe behandelt Paulus de vraag of zij daar offervlees mogen eten: Paulus antwoordt dan ieder voor zijn eigen geweten handelt en niemand anders aanstoot mag geven. Hij eindigt dan dat ieder alles tot eer van God moet doen (1 Kor. 10:31). In Romeinen 14 behandelt Paulus een soortgelijke vraag en sluit af dat we alles uit geloof moeten doen: “wat uit het geloof niet is, is zonde” (Rom. 14:23). In Kolossenzen 3 stelt Paulus: “Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen die boven zijn.”

Samenvattend, wil je binnen de intentie om jouw kinderen christelijk op te voeden, films laten zien? Kijken wij tot eer van God die films? Ik denk zelf dat het volgende het criterium is: kunnen wij vóór de film bidden dat we de film gaan kijken en ná de film danken dat we die hebben gezien? Ons geweten en ons gebed moeten overeen kunnen komen met wat we in de films zien. Binnen dit kader, dat de Bijbel m.i. schetst, zullen voor ons eigen geweten en tegenover Gods aangezicht moeten besluiten welke films daar binnen passen. Film op zichzelf is niet verkeerd, want er zijn genoeg films (zoals van Open Doors) waarin wel dingen worden nagespeeld, maar die ons ook dichter bij God kunnen brengen: film op zich is niet het criterium, maar wel of we het tot eer van God kunnen doen. Kunnen we het verantwoorden en willen we de Heere ermee eren? Dat is mijns inziens de vraag. Een precieze lijn kan, maar wil ik ook niet geven, maar wel de overweging “doe alles tot eer van God”.

M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

films