Moord in boek en film

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag die niemand nog heeft kunnen beantwoorden. Je mag boeken lezen waarin gemoord wordt. Zoveel soms dat het niet normaal meer is. Ze zijn te lenen bij iedere christelijke bibliotheek. Maar je mag geen film kijken waar in gemoord wordt zonder dat je ernstig gewaarschuwd wordt. Wat is het verschil?

Antwoord

Beste vraagstell(st)er,

Ik zie helemaal geen verschil. Er zijn in onze tijd genoeg films, tv programma's en boeken waarin geweld, moord en doodslag de boventoon voeren om over andere godloze zaken maar te zwijgen. Houd je verre van dit alles en vraag je af, waarom er zoveel aantrekkingskracht van uitgaat. Geloof je ook niet dat onze maatschappij stuk gaat aan de gsm-mentaliteit (geld/seks/macht)? Dat verkoopt nu eenmaal goed.

Als ik dan ook moest beslissen welke romans (daar heb je het natuurlijk over) er in een christelijke bibliotheek zouden moeten komen, zou ik kiezen voor boeken met een beslist opvoedende waarde (met aan de Bijbel ontleende waarden en normen). En die zijn er gelukkig toch ook. Zie de boekbesprekingen in de christelijke dagbladen. Er zijn  streekromans als van Schippers (Hoeksewaard), Ooms (Alblasserwaard) en Overeem (Veluwe), enz.

Overigens vind ik, dat je bij alles wat je oog ziet en je oor hoort, je moet afvragen: is de eer van God, de opbouw van mijn geestelijk leven en het nut, de zaligheid van mijn naaste hiermee gediend? Besteed je tijd dus goed. Elke dag, elk uur is een geschenk van God. Hem te dienen maakt je hart blij en geeft je geweten rust. Al het overige laat een grote leegte bij je achter. Vind je zelf ook niet?

Ds. C. den Boer (Barneveld)

Lees meer artikelen over:

films