Vechtfilms

J.F. (John) Tollenaar / Geen reacties

Vraag

Mijn man kijkt regelmatig (Thaise) vechtfilms. Hij kijkt deze films als ik er niet (bij) ben. Soms stel ik voor om naar bed te gaan, maar dan zegt hij: Ga maar vast, ik kom er zo aan. En als hij dan twee uur later pas boven komt, blijkt dat hij deze films heeft gekeken. Behalve dat ik dat erg ongezellig vind, sta ik er ook niet achter. Ik houd zelf totaal niet van gewelddadige films en ben er ook huiverig voor. Ik geef dat aan, maar volgens hem zit er niet veel kwaad in. Hij vindt bepaalde vechtsporten interessant, zegt hij. Ook weet hij niet goed wat hij anders moet doen.

Omdat ik mijn twijfels heb, wil ik wat vragen stellen: 1. Denkt u dat zulke films principieel/Bijbels gezien verantwoord zijn? 2. Kunnen gewelddadige films ook een negatieve invloed op de mens hebben (bijv. dat de kijker zelf ook de neiging heeft om sneller agressief gedrag te vertonen of geweld normaal gaat vinden)?

Zelf ben ik sowieso geen voorstander van het kijken van films en mijn man is dat van huis uit ook niet gewend. Het is er een beetje bij ingeslopen, omdat we niet goed weten hoe we de tijd op een goede manier kunnen invullen. Mijn man wil graag in zijn vrije tijd wat voor zichzelf doen, maar voelt zich te jong om “altijd maar met een boek op de bank te zitten.” Heeft u misschien tips hiermee om te gaan?

Antwoord

Beste mevrouw,

Dank voor uw vraag. Een vraag die me bezig heeft gehouden. Ik zal proberen om vanuit Gods Woord uw vraag met liefde te beantwoorden. Uw afkeer van geweld is duidelijk. U schrijft ook duidelijk dat u zich daarvan distantieert  Dat is Bijbels ook goed te verdedigen. Als eerste vraagt u:

1. Denkt u dat zulke films principieel/Bijbels gezien verantwoord zijn?

Antwoord: Nee. Absoluut niet. Begrijp goed mevrouw dat er een man aan u zit te schrijven die echt weet wat zulke films inhouden. Het zou heel gemakkelijk zijn om uw man vanaf deze plaats te veroordelen. Want ik heb namelijk die behoefte niet. Dus bedenk dat ik niet boven uw man sta terwijl ik antwoord, maar naast hem zit. Gewoon als mens met een pastoraal hart.

Als wij het over deze dingen hebben dan moeten we eigenlijk nagaan waar dit geweld begonnen is. Het antwoord weet u. Bij Kaïn en Abel. U weet dat er daarna een stortvloed van moord en doodslag gevolgd is. Moord en doodslag. Met droefheid denk ik bijvoorbeeld aan de gruwelijke slachtpartij te Sichem. Jacob komt er op zijn sterfbed op terug. En zegt in Genesis 49: 5 en 6: “Simeon en Levi zijn gebroeders! hun handelingen zijn werktuigen van geweld! Mijn ziel kome niet in hun verborgen raad; mijn eer worde niet verenigd met hun vergadering! want in hun toorn hebben zij de mannen doodgeslagen, en in hun moedwil hebben zij de ossen weggerukt.”

Met deze woorden geeft Jacob zijn afkeer van hun gruwelijke daad te kennen. Dat niet alleen. Hij wil als Godvrezend man niets met geweld te maken hebben. Sterker nog. Hij zegt: “Mijn eer etc.” Mijn eer... Het is dus tot oneer als we ons verblijden of lust hebben in geweld. Zeker als we trachten en staan naar een Godzalig leven. U begrijpt dat ik vele teksten zou kunnen aanhalen die wereldgelijkvormigheid veroordelen. Toch wil ik dat nu niet doen. We hebben uit de mond van Israël gehoord dat het zondig is. Onze ziel moet zich niet willen mengen in de verborgen raad  van degenen die geweld bedrijven. Dus nee het is Bijbels en principieel niet verantwoord.

Ik wil naar uw volgende vraag kijken. U vraagt:

2. Kunnen gewelddadige films ook een negatieve invloed op de mens hebben (bijv. dat de kijker zelf ook de neiging heeft om sneller agressief gedrag te vertonen of geweld normaal gaat vinden)?

Antwoord: U slaat met uw vraag de spijker op z’n kop. Ja! Als ons in Romeinen 3 de spiegel wordt voorgehouden dan is het wel duidelijk wat er in ons hart leeft. Ooit zei iemand tegen me: “Kom op John maak van je hart geen moordkuil”. Ik zei: “Dat is het al...” Begrijpt u? We hebben geen enkele prikkel nodig om het geweld in ons te laten ontwaken. Het zit er al. En zeker niet om ons er nog eens extra in te verlekkeren. We moeten beseffen dat geweld een gevolg is van onze diepe val. Dat geldt overigens voor alle zonden. Maar het gaat hier om geweld. Er is maar een vonk nodig om het vuur van het geweld in ons te laten te laten ontbranden. We hebben niets nodig. Het is bewezen dat jonge kinderen die gewelddadige games spelen en zulke films kijken vaak agressief zijn. Het is niet voor niets dat van verschillende kanten gewaarschuwd wordt tegen zulke games en films. Dit omdat de invloed op de bevolking groot is. Veel kijkers willen zich identificeren met hun favoriete artiest. Als dat in het geval wat u schetst vechtsport is, dan is die kans erg groot. De laatste jaren zijn er verschillende grote geweldplegers opgepakt waar later van bleek dat ze veel vechtfilms gekeken hadden en zich zelfs dagen opsloten om gruwelijke moordgames te spelen. Dus uw bezorgdheid is niet onterecht.

En er speelt noch iets anders mee. Hoe de nacht in gaan na het kijken van zo’n film? Hoe nog samen de dag afsluiten met Woord en gebed? Zeker de Heere staat gereed om ook deze zonde te vergeven. Dat wil ik u en uw man meegeven. Maar ga samen naar bed. En bidt met hem!

Ik proef uw nood. U schrijft er niet mee opgevoed te zijn om films te kijken. Temeer snap ik uw afkeer. En terecht. Het ‘normaal’ gaan vinden is de laatste stap. En dat is wat we voor onze ogen zien gebeuren. Als ik de krant gelezen heb, het NOS gezien heb... dan merk ik al dat het als het ware steeds meer aan me voorbij gaat. Een moord hier, een slachtpartij daar... Ik kan het niet onthouden en ben het soms na twee dagen compleet vergeten. Vanwaar deze ontboezeming? Omdat ik aan wil geven dat we echt geen vechtfilms hoeven kijken om zover te komen. Daar draag ik leed over. En breng het bij de Heere. Het is een worsteling om een week hart. Want we weten dat de verharding in de laatste tijden alleen maar toeneemt. En dan is mijn gebed of de Heere Zijn kinderen daarvoor wil bewaren. Daarom: Probeer om uw man de zondigheid van deze films bij te brengen.

Wilhelmus á Brakel zegt ergens ongeveer deze woorden: “Speel schaak of dam, of halma.” Doe dus dingen samen! Zoek naar iets dat u beiden fijn vindt. Maar bovenal: Laat hierdoor geen kloof in uw huwelijk ontstaan! De satan heeft 6000 jaar ervaring en weet hoe hij mensen die in het huwelijk verbonden zijn uit elkaar moet drijven. Bij u gebruikt hij dit en bij anderen iets anders. Wat ik u van harte toewens is dat uw man zwicht voor uw argumenten. Bovenal dat hij zwicht voor Gods Heilig Woord. Wat ik u nog mee wil geven is dat ik u beiden de strijd gun die noodzakelijk is om het Koninkrijk Gods te beërven. Dan verdwijnt de lust tot vechtfilms. Maar dan is de bede:

Twist met mijn twisters, Hemelheer;
Ga mijn bestrijd'ren toch te keer;
Wil spies, rondas en schild gebruiken,
Om hun gevreesd geweld te fnuiken;
Belet hun d' optocht, treed vooruit;
Zo worden z' in hun loop gestuit.
Vertroost mijn ziel in haar geween,
En zeg haar "'k Ben uw heil alleen".

Uit de liefde van m’n hart gun ik u beiden die strijd! Wel, strijdt dan om in te gaan!

Wees Gode bevolen en ontvang een hartelijke en meelevende groet,
John Tollenaar

Lees meer artikelen over:

films