Tatoeage zetten als christen

Ds. J.J. Tigchelaar / 13 reacties

Vraag

Ik heb een vraag n.a.v. een tatoeage zetten als christen. Wat zegt de Heere hierover behalve in Leviticus? En behalve dat je het idee geeft dat je ontevreden bent met het lichaam wat de Heere gaf en de aandacht die je op je vestigt terwijl de Heere vraagt sober te zijn? Ik weet dat zeelui dat deden als herkenningsteken als ze zouden verdrinken. Ik wil het zelf niet, maar ik weet iemand die er over denkt om dat te doen. Ik wil hem ook op Gods Woord kunnen wijzen, naast mijn gebed voor hem. Is er een duidelijk antwoord op?

Antwoord

Om met de laatste zin te beginnen: Ik denk niet dat er een duidelijk antwoord is. Er zijn wel antwoorden, maar niet zo dat meteen elke vorm van tatoeage voor ieder vrijelijk toegestaan of zonder meer altijd verwerpelijk is voor christenen. Getuige hiervan zijn de vele, soms lange, betogen op internet.

De bezwaren  en afwijzingen in de Bijbelse boodschap gaan altijd over bepaalde gevallen of over specifieke situaties. Om die bezwaren en verboden voor ieder in alle gevallen tot een algemeen verbod uit te breiden lijkt mij onjuist.

Om een voorbeeld te noemen: wanneer een tatoeage een teken van ontevredenheid met het door God geschonken lichaam zou betekenen, wat zijn dan de verdere gevolgtrekkingen? Mag een hazenlip of grote moeder- of wijnvlek in het gezicht niet behandeld worden? En waar ligt de grens tussen een noodzakelijke medische behandeling en een ingreep om de gewenste schoonheid te bevorderen? Wie piercings afwijst mag ook niet een gaatje in het oorlelletje laten maken voor een klein oorknopje of oorbel.

Wanneer elke tatoeage verkeerd is moeten we ook aanpassingen van oogwimpers en wenkbrauwen, te grote of te kleine borsten en elke vorm van botox-behandelingen veroordelen. Ondanks al die bedenkingen en een te snelle generalisatie en beslissing wil ik toch vraagsteller wel wat argumenten tegen tatoeage geven om met haar of zijn vriend te bespreken. Beslissend is de vraag: waarom zou je een tatoeage willen laten zetten?

1. Veelal is het een modeverschijnsel. Het is vaak na-apen (met nadruk op apen!). We zeggen dat iets mooi en begeerlijk is, omdat iedereen zoiets heeft of doet. Veel modeverschijnselen gaan echter gelukkig weer snel voorbij, je kunt er later om lachen. Maar een tatoeage is iets blijvends.

2. Hetzelfde geldt wanneer een tatoeage een statement wil zijn: ik kies voor Ajax (of een andere club), of ik houd van een bepaalde geliefde en laat haar of zijn naam op mijn huid zetten. En wanneer je van mening verandert? Hoeveel liefdesverklaringen en huwelijken zijn helaas van tijdelijke aard. Het is net zo dom als je kind bij de geboorte de naam te geven van een ‘Bekende Nederlander’ die dan even in het nieuws is. Dat moet je een kind toch niet willen aandoen.

3. Een tatoeage als teken van een bepaald geloof, bijvoorbeeld een kruis of een halve maan, lijkt mooi, maar is niet meer dan een uiterlijk teken. Liefde tot God is geen symbool of spreuk, die zichtbaar moet zijn, maar toont zich in daden van liefde voor God en tot de naaste.

4. Wanneer sporthelden, popartiesten, leden van motorclubs of andere idolen, met allerlei (soms zeer uitbundige) tatoeages in het nieuws komen denken of willen mensen zich met hen verbonden voelen door ook zoiets te hebben. Ze denken dan dat ze er een beetje bij horen.

5. Er zijn mensen die van bloemen, dieren, landschappen of culturen, etc. houden. Kun je dat alleen tonen door een relevante tatoeage? Er zijn toch legio andere en meer passende manieren dat aan anderen kenbaar te maken.

6. Wil iemand toch zo graag een tatoeage, laat hij  of zij dan zijn of haar naam en geboortedatum en -plaats op de onderkant van de rug laten aanbrengen. Dat kan identificatie bij een accident aanzienlijk vergemakkelijken.

7. Laat je niet misleiden door mensen die hoog en trots opgeven van hun tatoeages. Ze moeten en kunnen immers niet anders, want toegeven dat je een niet terug te draaien vergissing hebt gemaakt is voor ieder mens uiterst moeilijk. En bij dit alles geldt ook: bij twijfel niet doen.

Vraag en bespreek dus de reden(en) waarom iemand een tatoeage wil hebben.

Ds. J. J. Tigchelaar

Lees meer artikelen over:

tattoo
13 reacties
Lecram
Ad. 6: zet dan gelijk je bloedgroep er bij.
Samanthi
In Egypte tatoeëren de ouders en kruisje op het pils van hun baby, zodat ze kunnen aantonen als Christen geboren te zijn.
Gouwenaar
@Lecram:
je bloedgroep onder je oksel laten tatoeëren, wie deden dat ook alweer...
Lecram
@Gouwenaar: geen idee
Gouwenaar
Dat was verplicht als je bij de SS-wilde...
Als je dat niet wist snap ik dat je deze opmerking maakte, anders vind ik hem nogal ongepast...
Samanthi
Ik bedoelde natuurlijk pols ipv pils
Samanthi
@gouwenaar
Ik weet dit wel, maar had er geen associatie bij.
Wel als lecram er onder je oksel bij gezegd had
Gouwenaar
@Samanthi
Er zijn iets teveel oorlogstrauma's in mijn omgeving geweest (geen daarvan is echter nog in leven) om dat soort opmerkingen over het hoofd te zien.
Ook nu Lecram dat niet bedoelde kwam het op mij wel over als een pijnlijk grapje...
Samanthi
@ gouwenaar, ik begrijp je volkomen.
Mona
Een tatoeage wordt een blamage als je velletje begint te hangen, doordat je ouder wordt...
Het is een onuitwisbaar schrift, maar niet het handschrift van de Schepper.
mortlach
@Mona: als je een tatoeage laat zetten terwijl je je nog drukt maakt wat anderen ervan vinden, dan maak je inderdaad een grote vergissing.
Mona
@Mortlach,
nou ik zou allereerst nadenken dat dat ding mijn hele leven op mijn lichaam zit, en dat hij, naarmate je ouder wordt, er niet mooier op wordt.
Het getuigt van gezond verstand als je dat alvast in je overwegingen meeneemt. Tenslotte ben jezelf degene die de tatoeage het vaakst ziet.
Jesaja40
Tijdens de Shoa zijn veel ongewenste tatoeages aangebracht. Wij, Joden waren geen mens meer maar een onuitwisbaar nummer geworden. Het is geen ereteken als je de vernietigingskampen hebt overleefd. Eerder een aanklacht naar hen die deze bij ons hebben aangebracht. Hetzelfde geldt ook voor de Roma en de Sinti die dat is overkomen. Tegen wil en dank was het nummer bedoeld om je direct of op termijn te vernietigen. En het nummer bewijst het aantal.