Ik wil een tattoo

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik zit met iets. Ik wil al heel lang een tattoo. Ik heb er ook al erg lang over nagedacht. Maar ik wil weten of het wel christelijk is. Want het is ongeveer net zoiets als een oorbel. Maar ik zit er best wel mee, want ik wil doen wat goed is. Kunt u mij daarbij helpen?

Antwoord

Natuurlijk wil ik proberen om je te helpen bij het vinden van een goed antwoord op je vraag. Om te beginnen ben ik wel blij dat je zelf zegt dat je wilt doen wat goed is. Wat is goed? Goed is alleen wat volgens Gods Woord is, wat strekt tot Zijn eer en wat voortkomt uit een waar geloof. Dat is echt goed. Zijn we het daarover eens? Laten we dan je vraag eens aan deze drie principes toetsen.

Is een tattoo (tatoeage) volgens Gods Woord? Volgens mij niet. Ik weet niet of deze vorm van versiering of verminking wel in de Bijbelse tijden voorkwam. Wel andere versieringen en verminkingen, die altijd een heidens karakter droegen. Een voorbeeld daarvan zijn heidense rouwgebruiken. Men maakte dan inkervingen en een soort tatoeages in zijn eigen lichaam, als teken van rouw en verdriet. Maar Lev. 19,28 zegt duidelijk dat de Heere dit verbiedt. De Heere wil niet dat Zijn volk mee zou doen met zulke heidense gebruiken. Bovendien: het menselijk lichaam is door God zo mooi geschapen. De Heere wil niet dat wij ons verminken of op een wereldse manier 'versieren'. Is jouw lichaam, zoals God het geschapen heeft, al niet mooi genoeg? Dat alleen zou, denk ik, voor ons al reden genoeg zijn om vandaag ook niet mee te doen met zoiets als een tattoo.

Strekt het tot Zijn eer? Ik zou niet weten op welke wijze Gods eer ermee gediend kan zijn als jij op je lichaam een bepaalde afbeelding, een woord, een symbool groot of klein laat aanbrengen die er vervolgens -behalve langs chirurgische weg- nooit meer uitgaat.

Komt het dan voort uit een waar geloof? Die vraag moet je zelf beantwoorden, natuurlijk. Maar durf jij te zeggen dat het een echte geloofsdaad is om naar zo'n 'winkel' te stappen waar ze een tatoeage kunnen aanbrengen? In dat geval verschillen wij ernstig over de vraag wat een waar geloof is.

Waarom zou je eigenlijk een tatouage willen? Omdat anderen, je vrienden wellicht, dat ook hebben? Weten zij al dat jij een ander merkteken mag dragen? Dat merkteken is onzichtbaar én zichtbaar. Ik bedoel je doop. Je bent gedoopt en draagt aan je voorhoofd het verbondsteken van de Heere. Hij wil dat jij Hem zult dienen. Het doopwater kunnen we niet meer zien op je voorhoofd. In die zin is het een onzichtbaar teken. Maar toch moet het zichtbaar zijn, namelijk in je levenswandel, zodat voor iedereen duidelijk wordt welke Koning je begeert te dienen. Zou dat niet een beter merkteken zijn om met ere te dragen?

Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

tattoo