Regelmatig fikse ruzie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 15 reacties

Vraag

Wij, stel van bijna 40 en bijna 20 getrouwd, zitten in een lastige periode van ons huwelijk.  Dat is wel vaker gebeurd, we zijn nogal verschillend. In zo’n periode begrijpen we elkaar niet zo goed en hebben we over een aantal zaken flink wat meningsverschil. Meestal kunnen we daar prima mee omgaan, maar af en toe belanden we in een spiraal neerwaarts en loopt dat uit op een fikse ruzie. Dat leggen we ook snel (dezelfde dag nog) bij, maar het komt ons (te) vaak voor, ongeveer een keer per maand.

Huwelijkstherapie lijkt ons nog even een stapje te ver, maar heeft er iemand een goed advies over een soort huwelijkstherapie-werkboek, om zo beter inzicht te krijgen in wie we zijn, wat we bedoelen en dat we daardoor elkaar beter begrijpen. Boekjes zoals “De vijf talen van de liefde” kennen we al. We zijn meer op zoek naar een werkboek. Eigenlijk een soort stappenplan wat een huwelijkstherapeut ook gebruikt.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het lastige van je vraag is, dat er geen algemeen boek bestaat dat een therapeut als leidraad gebruikt bij een therapie. Er zijn natuurlijk theorieën van waaruit men werkt met bijbehorende literatuur, maar een goede therapeut begint met te luisteren, te luisteren en nog eens te luisteren. Zodat een hulpvraag naar voren komt. Pas daarna wordt  de te volgen strategie bepaald, die dan ook nog eens afhangt van de professionele insteek van de therapeut.

Zomaar een algemeen werkboek is er -bij mijn weten- dus niet. Iedereen is verschillend, ieder probleem is daardoor ook anders. Of beter gezegd: iedere persoon reageert op zijn of haar manier op een bepaalde situatie. En zoek je een therapeut, dan kies je iemand die bij je past ofwel: waar je vertrouwen in hebt.

Zijn er dan geen boeken die aan te bevelen zijn? Zeker wel, maar dan nog steeds is het eerst de vraag wààr jullie ruzie over hebben en hóé je ruzie maakt. Heeft het met het (niet goed) aangeven van grenzen te maken, lees daar eens over (b.v. boeken van Henry Cloud en John Townsend). Over conflicthantering, persoonlijkheidskenmerken en nog veel meer kun je artikelen zoeken: kijk maar eens op het internet. En lees bijvoorbeeld “Als sorry niet meer helpt” van Gary Chapman (hij heeft meerdere boeken geschreven dan over de talen van de liefde, die je waarschijnlijk wel herkenning zullen geven!). Hoe om te gaan met waarden als bijvoorbeeld verwachtingen en teleurstellingen of gevoelens zoals boosheid, blijdschap, verdriet?

Zie je, dat er méér gegevens nodig zijn om een stappenplan -ná het formuleren van een hulpvraag- als handreiking te geven? Voorlopig lees- èn gespreksstof genoeg, lijkt me. Waarbij je je niet gaat afvragen wíe er schuld heeft aan een ontstane ruzie, maar waarbij je je concentreert op de interactie tùssen jullie. Ofwel de vraag naar het hoe. Hoe komt het dat jullie zo op elkaar reageren als je blijkbaar regelmatig doet? Is er aan die gegroeide patronen iets te veranderen door jullie zelf in communicatie met elkaar? Hoe kijk je (terug) naar jullie beider opvoeding en thuissituatie? Alles heeft immers met alles te maken...

Tenslotte een boekentip, die ik nog niet eerder in een antwoord heb genoemd, maar waar jullie wellicht wél iets mee kunnen en tweedehands is het boek uit 1986 van Arnold Mol nog te koop. De titel is “Samen winnen in je huwelijk”. Het oogt misschien enigszins ouderwets maar het is vooral heel praktisch als inleiding op méér, juist omdat het een soort van werkboek lijkt.

Ik hoop dat ik hiermee een aantal handvatten heb kunnen geven waarmee jullie aan de slag kunnen. En houd daarbij in je achterhoofd dat praten met ‘een derde’ geen schande is, maar heel nuttig kan blijken!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relatieproblemenrelatietherapie
15 reacties
Annne
Er zitten natuurlijk al veel tips bij, maar als extra geef ik je ook deze mee. Kijk even op marriagecourse.nl. Succes!
Sun87
Het boek 'Houd me vast' van Sue Johnson heeft mij veel inzicht gegeven
geetje
Ik vind het boek van ds. Vergunst heel waardevol. Samen voor Zijn aangezicht.
WillemB
@vraagsteller, ik denk dat je dat Boek al lang in huis hebt:
Efeze 5, er is geen betere…
intro
Het EFT werkboek voor echtparen kun je samen gebruiken en invullen. Dit boek hoort bij het hierboven genoemde boek 'Houd me vast'.

Daarnaast kan ik je het boek Patronen doorbreken aanraden.
cbl
Boek een "huwelijks APK" bij bv Cocky Drost van een ochtend / middag.
huibertus
samen het avondgebed doen dan kan je nooit boos gaan slapen
geetje
Huibertus, ik kan dagen boos blijven hoor.. wellicht TS ook? Bovendien, als je echt boos bent lukt samen bidden juist niet. Gebeden verhinderen, zoiets.
huibertus
geetje
Boos worden is menselijk,soms terecht ook,maar boos blijven wordt
gevoed door de boze,daarom mag je bidden verlos ONS van de boze
Als de ander onwillig is kunt u het alleen doen, dan worden uw gebeden
niet geblokkeerd
huibertus
geetje
lees ook Efeze 4 v.s 26 Laat de zon niet ondergaan over uw boosheid
geetje
Natuurlijk, ik praat me zelf ook niet vrij he. En dat streven van Efeze was er bij ons ook 15jr terug maar de praktijk kan zo anders zijn. Hoop dat TS en haar man er uitkomen samen.
Marie888
Ik zou zeggen: ga gewoon wél in therapie. Relatietherapie is echt niet alleen voor als het verschrikkelijk slecht gaat. Maar de blik van een buitenstaander (die er ook nog eens voor gestudeerd heeft) kan zo verhelderend zijn. Hij of zij ziet dingen en patronen die je zelf niet ziet, ook niet als je allerlei boeken hebt gelezen. Misschien ben je met een paar sessies al enorm geholpen.
Op grond van mijn eigen ervaring met relatietherapie vind ik eigenlijk dat het voor ieder stel goed zou zijn om eens in therapie te gaan. Het is enorm verrijkend en helpend voor je relatie, ook als die op zich best goed is.
Geen grap; is het toevallig elke maand op hetzelfde moment in je menstruatiecyclus? En daarmee wellicht voorspelbaar? Dit inzicht heeft ons geholpen door er afspraken over te maken hoe serieus we dat moment moeten nemen. We vinden elkaar dan erg onredelijk, wat steevast in een eindeloze herhaling verzandt. Raar, maar mij man begint altijd (vind ik (-: ). Een oog op de kalender leert dat 1 of 2 dagen later mijn menstruatie begint.
Blond
Ik weet niet in welke kerkelijke kring je bevind maar bij ons heb je de paradijsbloem, ook voor buiten de gemeente volgens mij. Dat is voor stellen voor het huwelijk maar je heb ook de andere die voor na het huwelijk is en dat is met een werkboek en heel verhelderend.. mocht je niet terecht kunnen miss kan je iemand uit de ogg in ned die dan boek aan je kan lenen.. succes
bootje
Wat 321 aangeeft is bij ons ook zo. Ik check tegenwoordig serieus de kalender op dagen dat ik me irriteer aan m’n man, niks overzie of een kort lontje heb tov. de kinderen. Meestal is het een combinatie… ik zeg het nu vaak zelf tegen hem. Hij neemt mijn gezeur niet te serieus en we vermijden die 3 dagen moeilijke gesprekken. Of hij zegt hou je mond, je krijgt spijt als je door gaat. Ga maar douchen, wandelen etc. doe iets voor jezelf en over een paar dagen hebben we het er over. Ik heb moeten leren dit te accepteren, maar bij ons werkt het en was dit het probleem. Het heeft bijna 10 jaar geduurd voordat we het doorhadden. Ik ben dan 3 dagen erg neerslachtig, en onze discussies liepen dan vaak vreselijk hoog op.