(Oog)contact bij autisme

drs. W.H. Hoorn / Geen reacties

Vraag

Ik ken iemand met autisme en degene kijkt mensen vaak niet aan en heeft moeite met contact maken. Ook vriendschappen sluiten/onderhouden vindt die persoon erg lastig. Is dit onderdeel van autisme?

Antwoord

Beste vragenstel(st)er,

Autisme is een verzamelnaam voor een veelvoud, aan wat in meer of mindere mate als een psychologische afwijking, of stoornis, kan worden beschouwd. Er bestaan dus veel verschillende vormen van wat men als autisme zou kunnen beschouwen.

Het gedrag van de persoon, die u in uw vraag beschrijft zou kunnen wijzen op een bepaalde vorm van autisme. Maar ten eerste is ondergetekende geen psycholoog en pedagoog. En ten tweede zijn deze drie korte beschrijvingen die u in uw vraag geeft veel te summier om er een diagnose, waartoe ik dus ook niet bevoegd ben, aan op te kunnen hangen. Als u dringend behoefte hebt aan meer zekerheid in deze kwestie. En wanneer de omstandigheden u daartoe in de gelegenheid stellen, zou ik u willen adviseren om bij een dergelijke vraag contact op te nemen met een gediplomeerd en daartoe bevoegd psycholoog.

In alle zaken bijstand en sterkte toe gewenst.

Drs. W. H. Hoorn

Tags in dit artikel:

autisme