Geweten toeschroeien

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Kan een kind van God ook zijn geweten toeschroeien? Dat als er heel veel zonden gedaan zijn, zodat zijn of haar geweten stopt met spreken? Kan de één gevoeliger zijn wat het geweten betreft dan de ander? Is daar ook onderscheid in?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt een interessante vraag. Kan ook een kind van God zijn geweten toeschroeien? In de Bijbel wordt daarover gesproken in 1 Timotheüs 4:2. Daar heeft Paulus het heel duidelijk niet over kinderen van God. Hij heeft het daar over mensen die in de laatste tijden een tijdje zullen doen alsof ze echt geloven, maar op een bepaald moment vallen ze door de mand door van het geloof af te vallen. Omdat het Woord van God zegt dat Gods kinderen nooit van het geloof zullen afvallen (Fillip. 1:6), blijkt hieruit dat Gods Geest nooit zaligmakend in hen gewerkt heeft. Ze hebben een schijnbekering gehad en een tijdgeloof. Dat maakt al duidelijk dat Gods kinderen hun geweten niet als met een brandijzer kunnen toeschroeien. Wie dat doet, krijgt het nooit meer goed. Wat toegeschroeid zit, blijft voor altijd zo zitten.

Maar daarmee is niet alles gezegd. Gods kinderen kunnen tegen beter weten in wel veel zonden bedrijven. Denk aan David en het gebeuren rond Bathseba en Uria. Toen heeft hij zijn geweten niet toegeschroeid, maar wel genegeerd. Of er overheen geleefd, of door redeneren het tot stilzwijgen proberen te brengen. Psalm 32 vertelt ons dat dat niet echt gelukt is. En natuurlijk niet, want Gods Geest bleef met hem twisten. En toen Nathan bij hem kwam en zijn verhaal had verteld, werd alles David tot schuld. Ik zou het dus zo willen zeggen: Gods kinderen kunnen over hun geweten proberen heen te leven. Kunnen proberen het het zwijgen op te leggen. Maar vroeg of laat gaat het toch weer spreken. Omdat de Heilige Geest ons geweten inschakelt om ons aan te klagen (zie ook Zondag 23).

Heeft de één een gevoeliger geweten dan de ander? Dat denk ik wel. Dat hangt samen met de diepte van het werk van Gods Geest in je leven, met je zicht op de heiligheid van God en de diepte van je zondenkennis. Dat is bij al Gods kinderen niet hetzelfde. Naar mate de Geest langer in je werkt, krijg je wel een steeds teerder en gevoeliger geweten. Je gaat steeds meer aanvoelen wat zonde is en steeds meer afkeer ervan krijgen. Ik hoop dat jij zo’n geweten hebt!

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

geweten