Onrustig van sociale media

J.M. Strijbis / 2 reacties

Vraag

Social media, mail en mobiel vind ik erg onrustig. Soms word ik gek van de vele berichten die ik krijg. Is het zondig om berichten onbeantwoord te laten? Puur omdat mijn telefoon soms overstroomt en mijn hoofd ook vol is?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dag vragensteller,

Bedankt voor je vraag. Om heel direct te reageren: het is niet zondig om niet te reageren. Maar je kunt wel maatregelen nemen om je social media te beperken. Je hoeft niet alles, toch? Doe je bijvoorbeeld mee met groepapps? Om te beginnen zou je uit alle groepapps kunnen gaan. Doe je mee met Facebook? Niet noodzakelijk. Ik heb het ook niet en ik heb niet het gevoel dat ik iets mis. Heb je Snapchat? Kun je ook verwijderen?

Mailverkeer is meestal niet zo veelvuldig als Whatsapp. Je zult zien dat je het veel rustiger krijgt als je alleen mail hebt en op je telefoon alleen sms. Dan hoef je je ook niet schuldig te voelen als je niet reageert, want je kunt rustig alles hanteren. Hoe meer social media, hoe onrustiger.

Neem de proef op de som en zeg tegen al je media-vrienden dat je alleen nog bereikbaar bent via mail, sms en telefoon en ik garandeer je een veel rustiger leven en meer tijd voor belangrijke zaken, waaronder in de eerste plaats Bijbelstudie en gebed.

Veel wijsheid en daadkracht gewenst.

Groetjes,
Johan Strijbis

J.M. Strijbis

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Docent(opleider) Driestar Hogeschool

Tags in dit artikel:

internet
2 reacties
dorpeling
Goed antwoord waar je wat mee kunt.

Ik heb bewust geen smartphone. Ouderwets of niet, lak aan. Als ik zie hoeveel tijd anderen er mee doorbrengen (lees:verspillen), er 'gek' of 'onrustig' van worden, heb ik niet het idee dat ik veel mis.
Sterker nog, ik denk dat degenen die de hele dag aan hun telefoon vastgeplakt zitten veel missen. Maar dan van de dingen die er écht toe doen.

Ik heb een mailadres en een vaste telefoon en wanneer ze me echt nodig zijn weten ze ons adres. Wanneer ik weg ga en toch echt bereikbaar moet zijn, neem ik mijn oude nokia mee. Zo leid ik een redelijk 'rustig' leven vind ik zelf.
Dus wanneer u meer rust wil, zou ik zeggen, probeer de proef uit het antwoord eens uit.
kejak
Dorpeling, je reactie is me uit het hart gegrepen. Ik heb daar niets aan toe te voegen.
En tegen de vraagsteller zou ik willen zeggen: Hoe kom je erbij dat het zondig zou zijn berichten via social media onbeantwoord te laten? Ik heb wel een idee hoe je daarbij komt maar dat te berde brengen zou misschien erg onaardig overkomen en dat is ook niet de bedoeling.
Toch gooi ik er voor jou maar een prikkelende stelling tegenaan en ga daar maar eens wat mij betreft op kauwen....! Dit: Niet het niet bezig zijn met social media is zonde; juist het er wel mee bezig zijn is zonde!