Inspraak en zeggenschap kerkvoogdij

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Er zijn gemeenten in de HHK met een zelfstandige kerkvoogdij. Heeft de kerkvoogdij ook inspraak en zeggenschap over welke predikant er beroepen wordt? Dit zou logisch zijn omdat de kerkvoogdij ook zorgt voor inkomsten en huisvesting.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je bedoelt met een zelfstandige kerkvoogdij waarschijnlijk een kerkvoogdij die geen verantwoording aan de kerkenraad verschuldigd is. Aan de lidmaten van de gemeente is het college van kerkvoogden dat namelijk altijd wel. De goederen zijn eigendom van de plaatselijke gemeente, niet van de kerkvoogdij al beheert deze de goederen in en buiten rechte.

Colleges van kerkvoogden -van welke aard en samenstelling dan ook- hebben nooit zeggenschap over de keuze van een predikant. Een college van kerkvoogden zorgt voorafgaand aan het beroepingswerk dat de financiën op orde zijn. Dat is nodig om toestemming van de classicale vergadering te krijgen om te mogen gaan beroepen. Maar de kerkvoogden kunnen nooit bepalen dat zij alleen middelen ter beschikking stellen bij de keuze van een bepaald genre predikanten of een bepaalde predikant.

De keuze ligt namelijk geheel bij de kerkenraad en in gemeenten met minder dan 200 lidmaten bij de vergadering van lidmaten die moet worden gehoord aleer de kerkenraad beroept. Dat de kerkvoogdij zorgt voor inkomen en huisvesting doet zij slechts als vertegenwoordiger van de gemeente. De predikantsplaats moet bij hen in goede handen zijn, maar de bemanning ervan is niet aan haar.

Het antwoord op jouw vraag luidt dus stellig en kort: nee.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

kerkvoogdij