Soorten dieren in de ark

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

De aarde telt volgens wetenschappers ongeveer 3,5 miljoen diersoorten die op het land en in de lucht leven. Hoe kunnen de paar duizend diersoorten die in de ark hebben gezeten zich in 4000 jaar hebben geëvolueerd naar 3,5 miljoen diersoorten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Er hangt veel af van de definitie van het begrip ‘soort’.  De huidige definitie gaat terug op de indeling van Carl Linnaeus (18e eeuw). Hoe wordt in de Bijbel het begrip ‘soort’ gebruikt? Mogelijk veel ruimer, zodat eerder aan ‘genus’ (geslacht) gedacht kan worden. Dit is een Nederlandstalig artikel hierover.

Daarin wordt ook verwezen naar “Noah’s Ark: a Feasibility Study” van John Woodmorappe. Deze auteur gaat uit van ongeveer 8.000 geslachten, inclusief de uitgestorven geslachten. Dit betekent dat er ongeveer 16.000 dieren aan boord moesten. Hiervan kunnen de huidige soorten afstammen.
Wie de chronologie van de Griekse Septuaginta volgt, komt wat vroeger uit in de geschiedenis dan 4000 jaar geleden.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

creationismeevolutietheorieNoach