Mentalist

prof. dr. M.J. Paul / 2 reacties

Vraag

Pas zag ik op tv een "mentalist". Hij kon door zijn gedachten ergens heel sterk op te richten, dingen laten gebeuren. Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Is dit een kwestie van een krachtige wil, of speelt hij met krachten waar je beter uit de buurt kunt blijven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Mentalisme is een vorm van amusement waarbij de artiest (de mentalist) de illusie wekt dat hij over buitengewone mentale vaardigheden en vermogens beschikt. Daarbij kan het gaan om beïnvloeden, voorspellen en gedachtelezen, maar ook om een uitzonderlijke vaardigheid in het uitvoeren van rekenkundige bewerkingen en het onthouden van gegevens.

Terwijl een goochelaar zich vooral bedient van vingervlugheid en mechanische trucs, ligt de nadruk in het mentalisme op mentale vaardigheden zoals hypnose, intuïtie, psychologisch inzicht en geheugentechniek. De mentalisten maken onder andere gebruik van Neuro-Linguïstisch Programmeren, conditioneren, hypnose, suggestie, magisch denken, telepathie, telekinese en psychokinese.

Deze opsomming maakt duidelijk dat de mentalist naast allerlei ‘gewone methoden’, ook werkwijzen gebruikt die voor christenen niet aanvaardbaar zijn. Er is dus meer aan de hand dan een krachtige wil.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

goochelentv
2 reacties
QuadCoreInside
Tip: zoek op YouTube naar het programma "mentalisten ontmaskerd". Dan kom je erachter dat het allemaal boerenbedrog is. Wel heel knap bedrog trouwens.
Morris
Mentalisme is niet meer of minder dan een vorm van goochelen waarbij handig gebruik gemaakt wordt op de kennelijke behoefte van mensen om in andere mensen iets bovennatuurlijks te zien. Hoewel de Uri Gellers van de wereld al meermalen zijn ontmaskerd als handige goochelaars, lijkt me dat alleen al het flirten met bovennatuurlijke krachten reden moet zijn om er ver weg van te blijven.

Wat mij telkens weer versteld doet staan: Waarom maakt de wereld 'gewone' christenen uit voor achterlijk, terwijl men massaal achter mentalisten, spiritisten, babyfluisteraars en meer van dat soort lieden aan loopt? De moderne mens heeft hooghartig afgerekend hebben met het geloof in God omdat Hij een menselijk verzinsel zou zijn. Maar het volkomen bon ton om serieus te praten over een gladde vent die met zijn machtige gedachten lepeltjes kan buigen - zelfs al is ondubbelzinnig aangetoond dat het een truuk is. Wat moet de Eeuwige toch een ongelofelijk geduld hebben met ons...