Negatief over katholieken

Ds. Joh. Post / Geen reacties

01-10-2004, 00:00

Vraag

Ik hoor vaak negatieve dingen over katholieken, iets dat me echt de keel uithangt. Ik ben zelf niet aangesloten bij een kerk, maar ik weet wel dat het katholiek-zijn niet iets voor mij is in verband met de paus. Ik snap niet waarom veel mensen zeggen dat katholieken en gereformeerden niet met elkaar kunnen gaan trouwen of een relatie kunnen hebben. Ik vind dat echt klinkklare onzin, want ze behoren beiden tot het christendom en bij beide religies staat de Heere Jezus centraal. Waarom dan al die negatieve reacties? Hoe denkt u hierover, want het geloof staat voor liefde? God heeft ons gemaakt om ons mee te laten genieten van Zijn grote liefde. Voor de goede orde, ik ben geen katholiek. Ik vind ook dat de paus weg moet, want hij is net zo'n zondaar als ieder ander.


Antwoord

Ik kan mij voorstellen dat het horen van negatieve dingen over katholieken niet iets is dat positief overkomt. Nu is het zowiezo maar al te waar dat negatief over anderen praten iets is dat niet deugt. Jij stoort je daaraan terecht. Tegelijk merk je, dat ook -al mag je anders verwachten- kerkmensen mensen zijn met veel gebreken, die zich nergens op hebben te beroemen omdat ze toch kerkmensen zijn. Wat dat betreft zijn we allen gelijk.

Je wijst dan op zoals we dat wel eens noemen, gemengde huwelijken alsof dat niet zou kunnen, wat voor jou klinkklare onzin is. Nu is dat nog maar de vraag. Niet zozeer omdat de één beter zou zijn dan de ander, verre van dat. Beide religies zouden hetzelfde zijn, omdat de Heere Jezus centraal staat. Hoe zit dat toch allemaal. Is het niet vreselijk verwarrend? Voor niet-kerkelijken denk ik zeker. Voor veel kerkelijken ook, dat is waar.
 
Waar ik graag vooral op zou willen ingaan is jouw opmerking dat "geloof staat voor liefde". En zeg je dan "God heeft ons gemaakt om ons mee te laten genieten van Zijn grote liefde." Nu staat er in de Bijbel een woord over geloof, hoop en liefde, maar de meeste van die is de liefde. Toch is geloof niet hetzelfde als liefde. Wat versta jij hier onder liefde? Wat denk je bij de grote liefde van God?

Wat is geloof? Geloof is niet iets onzekers, maar zekerheid. Geloof in het leven van een christen is het innerlijk overtuigd zijn van de waarheid van de boodschap van God. De boodschap, die we in de Bijbel hebben. En dan komen we inderdaad terecht bij Gods grote liefde. Maar wat is dat voor een liefde? Om dat echt te weten en te verstaan is het geloof onmisbaar, geloof als innerlijke overtuiging van de waarheid van het Woord van God, zoals we de Bijbel ook wel noemen. Wat is namelijk de centrale boodschap, het hart van het evangelie? Dat God Zijn Zoon gegeven heeft in deze wereld, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren zal gaan, maar gered zal worden. Gered waarvan?

Naar Gods maatstaf deugen wij niet. Wij voldoen niet aan het volkomen liefhebben van God en van onze naaste. Dat noemen we zonde. Daarop kan maar één ding volgen, omdat God de heilige en rechtvaardige God is, dat Hij ons eeuwig moet wegdoen. Niet Zijn liefde, maar Zijn toorn op ons zou moeten laten neerdalen.

Nu is Zijn Zoon gekomen, geboren als een Mens zoals jij en ik in Bethlehem, om deze toorn van God op Zich te laten neerkomen, opdat iedereen, die in Hem gelooft -daar heb je dat weer- van deze toorn van God verlost zal worden. Geloof jij dat? Op dat persoonlijke geloof komt het voor jou en mij aan.
 
Dat is ook een wezenlijk verschil met de RK-kerk. Daar is het genoeg dat je weet dat de kerk dat gelooft. Voor jou en mij komt het er veel persoonlijker op aan. We moeten zèlf dat gaan geloven. Ik heb Jezus nodig om gered te worden van mijn zonden. Ik heb Jezus nodig, Die aan het kruis wilde sterven niet om solidair te zijn met lijdenden in de wereld, maar om voor zondaren de straf op hun zonden te dragen. Het allergrootste en meest noodzakelijke wat in dit leven te verkrijgen is, is dat geloof, dat de gekruisigde Jezus leert kennen, dat Hij voor mij wilde sterven. Wat ga je Hem dan liefkrijgen. Dat is de grote liefde Gods. Dan kan in dit leven veel ons tegenzitten. Dan kunnen we bespot worden om dit geloof en deze liefde, dan kunnen we door anderen afgeschreven worden als "zware lui", wat doet dat er toe. Het geloof, dat de Heere in een mens geeft, vindt in deze Jezus, deze Zaligmaker, zijn grootste schat. Ik kan alles missen, maar Hem niet.
 
En als je dan deze Jezus als je Heere en Koning mag kennen en liefhebben, dan heb je geen behoefte om negatief over anderen te doen, ook niet over katholieken, al deel ik hun geloof -het geloof van hun kerk niet- maar dan gun je iedereen deze Jezus te kennen. Dat is echt tot leven komen. Dat is echt gelukkig worden. Dat is echt toekomstperspectief krijgen. Hij, Jezus, is er immers niet alleen nu, maar eeuwig zal Hij er voor mij zijn. Dan, ja dan zal ik genieten van Gods grote liefde.

Kom, en buig voor deze Jezus neer, als een mens, die een zondaar is. Hij zal je niet afwijzen, maar je genadig zijn en je zult niet anders meer kunnen dan Hem te volgen, lief te hebben en goed van hem te spreken, naar wie dan ook.

Ds. J. Post

Lees meer artikelen over:

Rooms Katholieke Kerk
Dit artikel is beantwoord door

Ds. Joh. Post

  • Geboortedatum:
    27-12-1955
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
19 artikelen
Ds. Joh. Post

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Paulus noemt in 1 Korinthe 12 de volgende gaven van de Geest op: Het woord der wijsheid, Het woord der kennis, Het geloof, Gezondmaking, Werking der krachten, Profetie, Onderscheiding der geesten, Men...
Geen reacties
01-10-2001
Jarenlang was ik de buffer tussen mijn ouders enerzijds en tussen mijn ouders en mijn oma anderzijds. De spanningen tussen mijn oma en mijn moeder voelde ik haarscherp aan. Ik was toen 13 jaar. Mijn v...
Geen reacties
01-10-2008
Door wie werden (en wanneer) de bijbelboeken ingedeeld in hoofdstukken en die weer in verzen?
Geen reacties
01-10-2001
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering