(...) Ik wil het niet, maar mijn vlees blijkt soms wel erg zwak te zijn en dan z...

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over verantwoord internetgebruik. Thuis heb ik gefilterd internet. Daardoor zijn de mogelijkheden om onverantwoorde sites te bezoeken gelukkig zeer beperkt. Maar op mijn werk heb ik  open internet. Doordat ik nogal veel vrijheid heb (ik heb een eigen kantoor), is de verleiding soms groot om te chatten op chatsites met andere vrouwen. Ik wil het niet, maar mijn vlees blijkt soms wel erg zwak te zijn en dan zit ik ineens weer op zo'n chatsite. Hoe kan ik me hier tegen wapenen? Het is echt een serieus probleem.

Antwoord

Beste vragensteller,

Dat kan inderdaad een serieus probleem zijn. Hier moet ook echt een wilsbesluit aan ten grondslag liggen en dan nog... een verslaving, een boezemzonde krijg je er zelf niet onder. Ik heb tenminste de ervaring dat het met mij nooit echt beter wordt. Daarom is het zo'n bijzondere zegen als dit telkens weer uitdrijft tot Hem, Die gezegd heeft dat Hij niet uitwerpt, die tot Hem komt. Alleen daarom kon Paulus in het bekende 7e hoofdstuk uit de brief aan de Romeinen uitjubelen: "Ik dank God door Christus, Die mij krachten geeft". Zoek je heil echt alleen bij Hem.

Verder misschien nog wat 'externe' ondersteuning.

-Ik weet niet of het mogelijk is op je werk, maar misschien kun je een filter op je pc installeren. Eenvoudig en betaalbaar.

-Ook kan het goed zijn om een memo op je bureau te plakken, met daarop enkele woorden, zoals: "IK WIL DIT NIET". Zou een extra stimulans kunnen zijn om het niet te doen. Ook hier geldt: Vraag dagelijks en doorlopend naar de Heere en Zijne sterkte.

-Bespreek dit probleem met iemand, die je heel goed kent en vertrouwt. Een boezemvriend of -vriendin, waarmee je afspreekt dat je er dagelijks op bevraagd wilt worden. Uiteindelijk kun je die ook bedriegen, maar dat moet je (bij een boezemvriend) niet willen.

-Misschien kun je je kantoor delen met een collega, die op jouw scherm kan kijken.

-Bedenk iets positiefs (beloon jezelf) als het je een dag wel lukt.

Tenslotte wijs ik er nog op dat we afhankelijk zijn van Gods genade, maar dat de Heere ons ook geschapen heeft met verantwoordelijkheid. Daar zal Hij ook rekenschap van vragen. Ik hoop van harte dat je in Zijn kracht de overwinning =zult. behalen.

Groetjes,
J. M. Strijbis