Stemgedrag van een christen (2)

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Geachte ds. Heikamp. Bedankt voor uw behandeling van mijn vraag over hoe het stemgedrag van christenen zou moeten zijn. U was heel duidelijk over het stemmen als christen op een seculiere partij, namelijk dat dat niet kan. En hoewel ik het moeilijk vind dat de ChristenUnie niet meer in de richting van de plannen van de PvdD komt, die ik persoonlijk dus grotendeels beschouw als prima plannen die ook typisch christelijk (horen te) zijn, heb ik toch op de CU gestemd.

Maar wat ik niet goed begreep in uw antwoord, was dat u aangaf dat de enige juiste keuze om op te stemmen de SGP zou zijn. Ik ben daarbij benieuwd naar uw motivatie, want ook de CU is een partij van christenen, baseert zich op de Bijbel, stelt duidelijke grenzen op medisch-ethisch gebied etc. Wat is uw precieze motivering achter uw advies, los van het feit dat de SGP als uitgangspunt Gods Woord heeft, want dat is dus ook het uitgangspunt van de CU?

Ps. Ik heb nog nagedacht of ik ook een leuke tekst kon bedenken bij de afkorting CU, n.a.v. de grappige uitspraak van uw kleindochtertje, maar dat is nog niet gelukt ;-)

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Om antwoord te geven op uw hernieuwde vraag over ons stemgedrag, een beetje een herhaling van mijn antwoord.

Er zullen in het CU-programma ongetwijfeld waardevolle zaken staan waar we achter kunnen staan. Waar wringt de schoen? Wie deelneemt aan de regering is mede verantwoordelijk voor het beleid dat wordt uitgevoerd. Een voorbeeld: wanneer de CU in haar programma heeft staan tegen abortus en euthanasie te zijn, geldt in deze niet: “We doen wel mee, misschien dat er wat minder abortussen enz. plaatsvinden, want ieder kindje is er immers een.” De SGP kan daarom eigenlijk geen regeringsverantwoording dragen, want dan is zij mede verantwoordelijk voor zaken die dwars tegen Gods Woord ingaan.

Verder verwijs ik u na het vorige antwoord. Ik ben dankbaar niet tegen God gezondigd te hebben door mijn stem te geven aan CU of PvdD e.d. Is de SGP een volmaakte partij? Nee, zij is een partij buiten het paradijs. En daar is geen goeds van te verwachten. Wel van de Heere, Die zij beleid als de Grote Theocraat Zelf. Hij regeert. Wij moeten de voetstappen van Christus volgen.

Hopelijk is het wat duidelijker,
Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl

Tags in dit artikel:

politiek