Beroepingswerk

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Met veel interesse volg ik het beroepingswerk en de predikantsplaatsen van onze reformatorische kerken. Hierbij vallen mij een aantal dingen op. Natuurlijk begrijp ik dat dit door God geleid wordt. Maar mijn vraag is in hoeverre kan je dit zo zeggen? Bij de Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) hebben bijna alle grote gemeenten een predikant en een kleine gemeente vrijwel nooit. Sommige gemeenten zijn al vijftien jaar vacant en andere hebben nog nooit een predikant gehad. Hoe komt dit? Hoe komt het dat er bij een beroepbaarstelling van een kandidaat uit de Gereformeerde Gemeente altijd direct beroepen zijn, soms uit wel bijna alle vacante gemeentes. En in tegenstelling tot dit: een aantal Hersteld Hervormde kandidaten al weken, maanden en enkele zelfs jaren zitten te wachten en nooit een beroep krijgen? Natuurlijk begrijp ik dat dit door God geleid wordt, maar ik vind dit heel moeilijk te begrijpen. Vandaar mijn vraag.

Antwoord

1 reactie
juni
ieder die van de Heere echt geroepen is,krijgt toch een roeping en een zending?

u kan de a.s. predikanten zelf gaan vragen over het hoe en wat,komt u er misschien ook achter,wie zichzelf aanbied en wie er echt geroepen is!!!!

t,is maar een idee.
voor u misschien een rust,als u het weet
ik weet het niet

soms is een gemeente groot geworden,omdat er vele kleine kerkjes\gemeente verdwijnen,en men uren moet rijden om iets te horen.....en de mensen dan overal vandaan komen,dus een volle kerk.....

voorwerpelijk is er voldoende te beluisteren,maar zoek je de bevinding, tja......

in mijn geboorteplaats is er niks meer......

kerk is kamerverhuur....