Weten dat je bekeerd bent

Ds. G.A. van den Brink / 2 reacties

Vraag

Hoe kun je weten of je door de HEERE bekeerd bent? Deze vraag houdt mij al een jaar lang  bezig. Wat mag je als een antwoord van God zien? Hoe weten Gods kinderen dat het de Heere is die hun dit antwoord gaf?

Ik kom uit de OGG en het lijkt wel steeds onmogelijker te worden. Ik verkeer in diepe moedeloosheid en soms ook in beangstigende gevoelloosheid. Zelfs bidden lukt vaak niet omdat ik me dan zo’n huichelaar of zo leeg voel. Is er iemand die mij de weg kan wijzen? Vooral die onmogelijkheid om te bidden is vaak zo benauwd. Ik weet dat ik zou moeten bidden, maar als ik mijn knieën buig kan ik de woorden niet vinden. Er is een tijd geweest dat ik zo’n grote liefde en vertrouwen gevoelde, maar nu is alles weg en heb ik het gevoel alsmaar dieper te vallen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt de vraag: “Hoe kan ik weten of ik bekeerd ben?” Deze vraag vind ik in de Bijbel echter niet. Wel de vraag: “Wat moet ik doen om zalig te worden?” (Hand. 16). Wel de boodschap “Gij zijt verlost!” (Ps. 116). Ook het woord van de Heere Jezus: “Wees welgemoed, uw zonden zijn u vergeven!” (Mark. 5). De Catechismus stelt de vraag: “Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?”(HC 23). Maar nergens vertelt de Zaligmaker of vertellen Zijn apostelen aan een zoekend mens: “Jij bent bekeerd!”

Uiteraard is bekering (wedergeboorte) van het allergrootste belang (Joh. 3:3). Maar jij denkt dat je moedeloosheid en gevoelloosheid wel over zouden zijn als je zeker zou weten dat je bekeerd bent. En dat is niet zo. Want we moeten geen rust vinden in onze bekering, maar in het werk van Christus. Daarom worden gelovigen getroost met de boodschap van verlossing, redding, zaligheid, vergeving, rechtvaardiging, eeuwig leven, vrede met God. Allemaal weldaden die je verkrijgt als je tot Christus vlucht, Hem vertrouwt en in Hem gelooft (Joh. 3:16; Rom. 3:25-26; Rom. 5:1; Rom. 8:1; Hand. 16:31).

Het mooie van de oproep tot geloof is dat deze niet afhankelijk is van bekering of jouw gevoeligheid tijdens het gebed. Het is niet zo dat je gevoelig moet zijn om te mogen geloven. Of je nu bekeerd bent of onbekeerd, je wordt uitgenodigd en zelfs opgeroepen om op Christus te vertrouwen. “Het is God aangenaam dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen die geloven en tot Hem komen, de rust der zielen en het eeuwige leven” (DL III/IV,8).

Ben jij bekeerd, ben jij onbekeerd? Ik weet het niet. Wel weet ik dat je welkom bent bij Christus zoals je nú bent. En dat Hij ook jou niet zal uitwerpen als je komt (Joh. 6:37).

En iedereen die gelooft, kijkt in verwondering en dankbaarheid op zijn of haar leven terug. En zegt: Christus heeft mij levendgemaakt, mij het geloof geven, mij bekeerd (Ef. 2:1-8). Dat is geen wetenschap vooraf, maar een ontdekking achteraf.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Deze vraag werd ook behandeld in het programma 'Pastorie online':

Lees meer artikelen over:

bekeringgeloofszekerheid
2 reacties
Johangroen
Wauw mooi antwoord dominee, kleine toevoeging vraag en antwoord zondag 1 wat is uw enige troost in leven en in sterven? De Heere Jezus Christus.
Jaleco
Prachtig! Eén toevoeging - misschien zou je eens naar de dokter kunnen gaan om te kijken of je geen lichte depressie hebt.