Na verhogen van salaris beroep wel aangenomen

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Voor zover ik het weet worden theologiestudenten d.m.v. een admissie-examen getoetst op hun roeping. Nu heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat een predikant heeft bedankt voor een beroep, maar na het verhogen van het salaris het beroep wel heeft aangenomen. In hoeverre kun je bij beroepen dan nog spreken van roeping? Of is het toeval dat in onze kerken erg veel kleine gemeenten vacant zijn?

Antwoord

Als het waar is dat de bovengenoemde predikant eerst heeft bedankt voor een beroep en later datzelfde beroep na verhoging van het traktement heeft aangenomen, dan heeft dat niets met roeping te maken. Integendeel. Overigens treft hier niet de predikant schuld, maar ook de kerkenraad die zo heeft gehandeld. In ieder geval kan op dit aannemen, geen zegen rusten.

Het zou trouwens goed zijn deze vraag rechtstreeks en eerlijk aan te betreffende predikant te stellen. Dan heeft men zekerheid of deze zaken alzo geschied zijn, of dat er een andere reden is geweest om het beroep alsnog aan te nemen. Als het met deze predikant goed ligt, dan zal hij er geen enkele moeite mee hebben om deze vraag te beantwoorden, integendeel: hij zal er erkentelijk voor zijn dat hij zo misverstanden met een eerlijk antwoord uit de weg kan ruimen. Schroom niet om daarom deze vraag aan hem te stellen. Al was het alleen maar om de satan een hak te zetten. Die is ook, over en weer, in deze zaken zo listig.

Als een predikant een beroep krijgt zal hij er gebedswerk mee hebben of het al dan niet bedanken een zaak van roeping door de Heere kan zijn. Uit eigen ervaring weten we hoe moeilijk een en ander soms kan zijn. Ook daarna nog kan een prediker het benauwd krijgen met de vraag of wel gehandeld is naar de wil des Heeren. We kunnen het daarom begrijpen als predikanten later op hun beslissing terug komen.

Bij beroepingswerk moet het er geestelijk aan toe gaan. Helaas is dit niet altijd zo. Ook hier past de hartebede: "Heere vergeef." Is het toeval dat in vele kerken kleine gemeenten vacant zijn? Persoonlijk dienen we een kleine gemeente. Maar ook kleine gemeenten zijn, net als grote gemeenten, gemeenten buiten het paradijs. Laat er in deze maar veel (oprecht) gebed zijn voor de kleine en de grote gemeenten. Als een prediker gaan moet naar een gemeente waarin hij, uiterlijk gezien, er op vele dingen op achter uit gaat, dan moet dat wel roeping zijn. Er kan nooit genoeg voor predikanten gebeden worden, ook als ze geen beroep krijgen.

De zegen des Heeren toegebeden!

Ds. J. van Rossem

Lees meer artikelen over:

beroepingswerkroepingtraktement