Onhandelbare dochter

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Ik wil heel graag een behandeling aan huis voor mijn 13-jarige dochter met ODD en ADHD. Mijn dochter accepteert bijna geen grenzen meer en slaat (alleen ons) van zich af. Als ik haar voor hulp erop aan spreek, zegt ze dat ze nergens last van heeft. Vorig jaar is ze verschrikkelijk depressief geweest, met als gevolg zware lichamelijke verwaarlozing. Ze voelde zich het veiligst als ze vies was, inclusief kleding. Nu in haar nieuwe klas gaat het beter. Maar qua gedrag een echte ODD’er. Verder toont ze nergens interesse in, gaat/wil nergens heen. Kortom, onhandelbaar. De enige optie is dus hulp aan huis. Het is zo niet langer meer vol te houden; ik heb ook nog een 17-jarige dochter met PDD-NOS en Selectieve Mutisme. Dat botst. En ik ben geen robot die zich in tweeën kan splitsen voor twee verschillende opvoedingen. Please help!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste moeder,

Ik leef met u mee in de zorg die u hebt over uw beide dochters met ernstige diagnoses. Begrijpelijk, dat de rek er bij u uit is na alle zorg voor hen de afgelopen jaren. Fijn, dat het op school nu beter gaat met uw 13-jarige dochter.

U ziet als enige optie een behandeling aan huis voor haar. Maar uw dochter wil geen hulp, ze is daar uitgesproken duidelijk in. Hulp voor iemand, die zelf geen hulpvraag heeft, gaat niet werken.

Het enige wat u kunt doen is zélf hulp inroepen: advies vragen hoe om te gaan als ouder met een kind wat ernstige gedragsproblemen heeft en geen hulp daarbij wil. Zodat ú gesteund wordt in uw opstelling naar uw dochter. U kunt dat het beste doen bij een GGZ-instelling met ervaring met deze problematiek. Er is een verwijzing nodig van de huisarts.

Betsy Westeneng

E. (Betsy) Westeneng

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeute/relatietherapeute/seksuologe (eigen praktijk)

    Mw. Westeneng is op 1 juni 2023 overleden.

Tags in dit artikel:

ADHDhulpverleningonhandelbaar