Markus 16 toegevoegd

Ds. A. Goedvree / 1 reactie

Vraag

Klopt het dat Markus 16 vanaf vers 9-16 eigenlijk is toegevoegd en oorspronkelijk niet in de Bijbel staat?

Antwoord

Beste vragensteller,

Er is inderdaad wel de vraag gesteld of de tekst van Markus 16:9-16 oorspronkelijk deel heeft uitgemaakt van dit evangelie. Deze vraag is natuurlijk vooral ontstaan bij de opkomst van de moderne Bijbelwetenschappen, die volgens hun criteria toch vragen meenden te moeten stellen bij deze tekst. Echter, er worden heel diverse antwoorden gegeven op die vraag naar de oorspronkelijkheid. Graag verwijs ik naar het commentaar van dr. J. van Bruggen op Marcus. Dit commentaar is via de meeste bibliotheken goed te verkrijgen. Daar wordt deze vraag uitgebreid vanaf blz. 395 behandeld, beter dan ik ooit de vraag zou kunnen beantwoorden.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

1 reactie
Pcrtje
Bovenstebeste vraagsteller, ik denk dat je je even verkijkt op 'de Bijbel', want die is pas eeuwen na Jezus' leven samengesteld. Dus 'oorspronkelijk' in de Bijbel? Tja, die bestond 100 jaar na Jezus ook nog niet...

Als je meer wilt lezen over Markus 16, lees dit dan eens: http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_16
Als je het Engels niet voldoende machtig bent kun je ook de (beknopte) Nederlandse versie lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Marcus_16